Karjala-lehden konkurssi

06.04.2024 13:51

Patentti- ja rekisterihallitus lopetti Karjala Lehti Oy:n omistaman Karjala-lehden konkurssimenettelyn 29.11.2023. Konkurssin myötä Karjala-lehden osakekanta mitätöityi. Karjala-lehti Oy oli hakeutunut konkurssiin yhtiökokouksessaan 5.9.2022.

Karjalan Liitto oli yksi Karjala-lehden suurimpia osakkeenomistajia Karjalan Säätiön, Teollisuuden ja liikkeenharjoittajien seura Pamauksen, Karjalan Kirjapaino Oy:n, Viipuri-säätiön, Karjalan Kulttuurirahaston sekä Karjalaisen Kulttuurin Edistämissäätiön ohessa.

Karjala Lehti Oy julkaisi vuonna 1903 Viipurissa perustettua Karjala-lehteä. Vuodesta 1958 alkaen Karjala-lehti ilmestyi kerran viikossa karjalaisena uutis- ja kulttuurilehtenä aina vuoteen 2022 saakka. Viimeinen Karjala-lehti ilmestyi 4.8.2022, jolloin lehden tilaajamäärä oli painunut 4400 tilaajaan.

Karjala-lehti ja Karjalan Liitto

Karjalan Liitto osti konkurssipesästä lehden nimen, brändin, julkaisuoikeudet ja arkiston loppusyksystä 2022. Aiemman lehden tilaajakanta ei sisältynyt kauppaan. Liiton tavoitteena oli jatkaa lehden julkaisutoimintaa. Lehden julkaisutoimintaa pohjustettiin muun muassa lukijakyselyllä: Kyselyraportti

Karjalan Liitto julkaisi Karjala-lehdestä vuoden 2023 aikana kaksi näytenumeroa, joiden avulla lehdelle kerättiin uutta tilaajarekisteriä. Tilaajakanta ei muodostunut riittävän suureksi, jotta se olisi kattanut painettavan lehden kulut. Marraskuussa 2023 Karjalan Liitto päätti, että se ei lähde julkaisemaan Karjala-lehteä säännöllisesti kuukausittain ilmestyvänä painettuna lehtenä.