Jäsenmaksun maksaminen kannattaa

Jäsenrekisterit ajan tasalle!

Vuoden 2022 jäsenmaksu on maksamatta vielä noin 400 jäsenellä. Pyydämme Liiton jäsenyhdistyksiä tarkistamaan jäsenrekisteristä oman seuranne jäsenlistan ja maksamattomat jäsenet, olemaan maksamattomiin jäseniin yhteydessä ja ilmoittamaan Liittoon (jasen(at)karjalanliitto.fi) mahdolliset poistettavat jäsenyydet 25.11. mennessä.

Tässä muutama tärppi jäsenrekisterin hyödyllisimmistä raporteista tietojen tarkistamisen avuksi:

• Seuranne jäsenten maksamattomat jäsenmaksut löydät helposti Suoralaskutuksen maksuntarkkailulista -raportista (laskun pvm 1.1.2022 – kuluva päivä, ruksi kohtaan ”Vain maksamattomat”)

• Seurallenne tämän vuoden aikana tilitetyt jäsenmaksut näet Tehdyt tilitykset jäsenittäin -raportista. Raportti näyttää erittelyn jäsenistä, joiden jäsenmaksuista seurallenne tilitetty yhteissumma koostuu. Vuoden viimeinen jäsenmaksutilitys tehdään joulukuussa ennen joulua.

• Seurojen jäsenluettelo henkilöt eroteltu -raportti näyttää kaikki rekisteriin lisätyt seuranne jäsenet. Pyydämme seuroja käymään oman seuranne jäsenluettelon läpi ja merkitsemään mahdolliset muutokset jäsenten tiedoissa jäsenrekisteriin.

• Tarkistattehan myös, että seuranne tiedot, kuten jäsenpostin saajat (puheenjohtaja, sihteeri, rahastonhoitaja), tilinumero sekä jäsenmaksun summa, ovat jäsenrekisterissä ajan tasalla. Seuran tietoihin pääsee kirjoittamalla etusivun hakukenttään seuran nimen.

Siis mikä jäsenrekisteri? Tunnukset hukassa tai puuttuu? Ei hätää, pyydä tunnukset Liiton järjestösihteeriltä Ida Pöyhöseltä jasen(at)karjalanliitto.fi.

Jäsenmaksut ja laskutus

Jäsenmaksulaskut lähetetään Karjalan Kunnaat -jäsenlehden mukana jäsenillemme vuosittain helmikuun alussa. Samalta laskulta löytyy jäsenen jäsenseuran, piirin ja Karjalan Liiton jäsenmaksut. Liitto tilittää maksetuista jäsenmaksuista jäsenseuroille ja piireille niiden omat jäsenmaksut.

Jäsenmaksujen maksaminen kannattaa. Karjalan Liitto ylläpitää karjalaista kulttuuria ja karjalaisia perinteitä yhteistyössä jäsenseurojen kanssa. Jäsenmaksun maksaneet saavat myös monia jäsenetuja.

Jäsenmaksulaskun maksaminen

Liitto lähettää erääntyneistä jäsenmaksulaskuista kaksi maksumuistutusta. Muistutusmaksuissa on 5 euron viivästysmaksu.

Jäsenmaksun maksamatta jättämistä ei tulkita eroilmoitukseksi. Tämän vuoksi on tärkeää välittää tieto jäsenyyden lopettamisesta liitolle (jasen@karjalanliitto.fi, p. 044 746 5172), jolloin jäsenyys päätetään ja lasku mitätöidään. Mikäli jäsen ei ole maksanut kuluvan vuoden jäsenmaksua, seuralla on oikeus erottaa hänet.

Seurat voivat tarkkailla oman seuransa jäsenten jäsenmaksutilannetta jäsenrekisteristä. Myös tilitetyt jäsenmaksut on nähtävissä jäsenrekisteristä (ks. ohjeet alta).

Tietoa jäsenseurojen rekisterivastaaville

Alla olevissa linkeissä on lisätietoa jäsenmaksulaskutuksesta sekä ohjeita yleisimmistä toimenpiteistä seurojen jäsenrekisterin käyttäjille:

Yleistietoa laskutuksesta

OHJEDIAT jäsenrekisterin käyttäjille

OHJEVIDEOT jäsenrekisterin käyttäjille (mm. seuran tilinumeron ja jäsenmaksun lisääminen, jäsenen jäsenlajin ja maksajan merkitseminen)

Kysyttävää? Ota yhteyttä liiton järjestö- ja kulttuurisihteeri Ida Pöyhöseen, jasen@karjalanliitto.fi tai p. 044 746 5172.

Jäsenrekisterin jäsenlajit:

•    Varsinainen jäsen: ns. normaali jäsen, jonka jäsenmaksu koostuu seuran, piirin ja liiton jäsenmaksuista.
•    Ainais-/kunniajäsen: jäsen, jonka seura on vapauttanut seuran jäsenmaksusta. Lasku Karjalan Liiton jäsenmaksusta voidaan lähettää joko jäsenelle itselleen (maksajaksi jätetään jäsen) tai seuralle (maksajaksi merkitään seura).
•    Jäsenehdokas: seuran jäsen, joka harkitsee liittymistä Karjalan Liittoon. Jäsenlehti ja lasku lähetetään jäsenehdokkaille vasta, kun jäsenlaji on muutettu jommaksikummaksi yllä olevista jäsenlajeista.

Voit muuttaa jäsenen maksajan rekisterissä, jos jäsenmaksun maksajana toimii joku muu kuin jäsen itse, esim. jäsenseura tai eri osoitteessa asuva perheenjäsen. Tällöin jäsenelle lähetetään pelkkä lehti ja lasku lähetetään jäsenmaksun maksajalle.

Voit muuttaa niiden jäsenten jäsenlajit rekisterissä ainais-/kunniajäseniksi, jotka seuranne on vapauttanut seuran jäsenmaksusta. Jos seuranne maksaa ainais-/kunniajäsenen liiton jäsenmaksun, merkitse ainais-/kunniajäsenen maksajaksi seuranne.

Jäsenmaksujen ja tilitysten seuraaminen

Jäsenrekisterin raporttilistasta löydät Suoralaskutuksen maksuntarkkailulista -nimisen raportin, joka näyttää kaikkien seurasi jäsenten laskutustiedot.

Raportin aloitussivulla pääset rajaamaan laskun päivämäärän aikavälille, jolta haluat tarkastella laskuja (esim. 1.1.2022 – kuluva päivä). Maksuntarkkailulista kertoo laskun saajien lisäksi laskujen päivämäärän, laskun kokonaissumman, maksupäivämäärän sekä näyttää myös mahdolliset vajaat tai maksamattomat laskut. Lisäksi näet raportista laskutettujen jäsenten lukumäärän sekä maksettujen ja maksamattomien laskujen yhteissummat.

Jäsenmaksutilitykset tehdään seuroille ja piireille aina kokonaisuudessaan maksetuista jäsenmaksuista. Jäsenmaksutilityksiä tehdään neljästi vuodessa; maalis-, touko-, syys- ja joulukuussa. Tehtyjen tilitysten summat ja erittelyt näet jäsenrekisteristä Tehdyt tilitykset jäsenittäin -raportista. Osittain maksetut jäsenmaksut tilitetään kootusti vuoden viimeisessä tilityksessä.

Uusia laskutuksia vuoden aikana liittyneille uusille jäsenille tehdään 1-2 kuukauden välein aina lokakuun loppuun asti. Marras-joulukuussa liittyville uusille jäsenille lähetetään jäsenmaksulasku vasta seuraavan vuoden jäsenmaksusta helmikuussa jäsenlehden mukana.