Jäsenmaksun maksaminen kannattaa

Jäsenmaksut ja laskutus

Karjalan Liitto siirtyi keskitettyyn jäsenmaksulaskutukseen vuoden 2021 alussa. Jäsenmaksulasku lähetetään Karjalan Kunnaat -jäsenlehden mukana vuosittain helmikuun alussa. Jäsenmaksu maksetaan kokonaisuudessaan laskussa ilmoitetulle liiton tilille, jonka jälkeen liitto tilittää seuroille ja piireille niiden omat jäsenmaksuosuudet. Jäsenmaksujen maksaminen kannattaa, sillä jäsenmaksun maksaneet saavat monia jäsenetuja. Tärkein asia on kuitenkin ylläpitää yhdessä karjalaista kulttuuria ja karjalaisia perinteitä!

Jäsenmaksulaskun maksaminen

Liitto lähettää erääntyneistä jäsenmaksulaskuista kaksi maksumuistutusta.

Jäsenmaksun maksamatta jättämistä ei tulkita eroilmoitukseksi. Tieto jäsenyyden lopettamisesta tulee välittää liitolle, jolloin lasku mitätöidään ja jäsenyys poistetaan jäsenrekisteristä. Mikäli jäsen ei maksa laskuaan, seuralla on oikeus erottaa hänet.

Seurat voivat tarkkailla seuranne jäsenmaksutilannetta jäsenrekisteristä suoralaskutuksen maksuntarkkailulistalta (ks. ohjeet alta). Mikäli jäsenmaksua ei ole maksettu jäsenmaksua eräpäivään mennessä, olettehan tarvittaessa jäseneen yhteydessä asian selvittämiseksi ja ilmoittakaa mahdolliset eronneet jäsenet liittoon.

Tietoa jäsenseurojen rekisterivastaaville

Alla olevissa linkeissä on lisätietoa jäsenmaksulaskutuksesta sekä ohjeita yleisimmistä toimenpiteistä seurojen jäsenrekisterin käyttäjille:

Tietoa vuoden 2021 laskutuksesta

OHJEDIAT jäsenrekisterin käyttäjille

OHJEVIDEOT jäsenrekisterin käyttäjille (mm. tilinumeron ja jäsenmaksun lisääminen, jäsenen jäsenlajin ja maksajan vaihtaminen)

Kysyttävää? Ota yhteyttä järjestö- ja kulttuurisihteeri Ida Pöyhöseen, jasen@karjalanliitto.fi tai p. 044 746 5172.

Jäsenrekisterin jäsenlajit:

•    Varsinainen jäsen: ns. normaali jäsen, jonka jäsenmaksu koostuu seuran, piirin ja liiton jäsenmaksuista.
•    Ainais-/kunniajäsen: jäsen, jonka seura on vapauttanut joko seuran jäsenmaksusta (maksajaksi jätetään jäsen, jäsenen laskulle tulee liiton ja piirin jäsenmaksut) tai sekä seuran että liiton jäsenmaksuista (maksajaksi vaihdetaan seura, lasku lähetetään seuralle).
•    Jäsenehdokas: seuran jäsen, joka harkitsee liittymistä Karjalan Liittoon. Jäsenlehti ja lasku lähetetään jäsenehdokkaille vasta, kun jäsenlaji on muutettu jommaksikummaksi yllä olevista jäsenlajeista.

Muutattehan tarvittaessa niiden jäsenten maksajan rekisterissä, joilla jäsenmaksun maksajana toimii joku muu kuin jäsen itse, esim. jäsenseura tai eri osoitteessa asuva perheenjäsen. Tällöin jäsenelle lähetetään pelkkä lehti ja lasku lähetetään jäsenmaksun maksajalle.

Muutattehan tarvittaessa niiden jäsenten jäsenlajit rekisterissä ainais-/kunniajäseniksi, jotka seuranne on vapauttanut seuran jäsenmaksusta. Jos merkitsette ainais-/kunniajäsenen maksajaksi seuranne, ainais-/kunniajäsenen lasku liiton ja piirin jäsenmaksusta lähetetään seurallenne.

Jäsenmaksujen ja tilitysten seuraaminen

Jäsenrekisterin raporttilistasta löydät Suoralaskutuksen maksuntarkkailulista -nimisen raportin, joka näyttää kaikkien seurasi jäsenten laskutustiedot.

Raportin aloitussivulla pääset rajaamaan laskun päivämäärän aikavälille, jolta haluat tarkastella laskuja (valitse esim. 1.1.2021 – kuluva päivä). Maksuntarkkailulista kertoo laskun saajien lisäksi laskujen päivämäärän, laskun kokonaissumman, maksupäivämäärän sekä näyttää myös mahdolliset vajaat tai maksamattomat laskut. Lisäksi näet raportista laskutettujen jäsenten lukumäärän sekä maksettujen ja maksamattomien laskujen yhteissummat.

Jäsenmaksutilitykset tehdään seuroille ja piireille aina kokonaisuudessaan maksetuista jäsenmaksuista. Jäsenmaksutilityksiä tehdään neljästi vuodessa; maalis-, touko-, syys- ja joulukuussa. Tehtyjen tilitysten summat ja erittelyt näet jäsenrekisteristä Tehdyt tilitykset jäsenittäin -raportista. Osittain maksetut jäsenmaksut tilitetään kootusti vuoden viimeisessä tilityksessä.

Uusia laskutuksia vuoden aikana liittyneille uusille jäsenille tehdään 1-2 kuukauden välein aina lokakuun loppuun asti. Marras-joulukuussa liittyville uusille jäsenille lähetetään jäsenmaksulasku vasta seuraavan vuoden jäsenmaksusta helmikuussa jäsenlehden mukana.