Jäsenmaksun maksaminen kannattaa

Jäsenmaksut ja laskutus

Karjalan Liitto siirtyi keskitettyyn jäsenmaksulaskutukseen vuoden 2021 alussa. Jäsenmaksulasku lähetetään Karjalan Kunnaat -jäsenlehden mukana vuosittain helmikuun alussa. Jäsenmaksu maksetaan kokonaisuudessaan laskussa ilmoitetulle liiton tilille, jonka jälkeen liitto tilittää seuroille ja piireille niiden omat jäsenmaksuosuudet. Jäsenmaksujen maksaminen kannattaa, sillä jäsenmaksun maksaneet saavat monia jäsenetuja. Tärkein asia on kuitenkin ylläpitää yhdessä karjalaista kulttuuria ja karjalaisia perinteitä.

Muistutuslasku

Kaikista erääntyneistä laskuista lähetetään 1 maksumuistutus ja 1 maksuhuomautus.

• Jäsen: Jäsenmaksun maksamatta jättämistä ei tulkita eroilmoitukseksi - ilmoitathan siis jäsenseurallesi, mikäli haluat lopettaa jäsenyytesi. Jäsenseurasi välittää tiedon jäsenyytesi lopettamisesta liitolle, jolloin laskusi mitätöidään ja jäsenyys poistetaan jäsenrekisteristä.
  • Seura: Voitte tarkkailla seuranne jäsenmaksutilannetta jäsenrekisteristä suoralaskutuksen maksuntarkkailulistalta (Lista löytyy Raportit ja tilastot -välilehdeltä. Huom! Merkitse laskujen aikaväliksi 19.1.2021 – kuluva päivä (laskuaineistot tehtiin jo 19.1.2021)). Mikäli seuranne jäsenet eivät ole maksaneet jäsenmaksua eräpäivään mennessä, olkaa heihin tarvittaessa yhteydessä asian selvittämiseksi ja ilmoittakaa mahdolliset eronneet jäsenet liittoon.

Kysyttävää? Ota yhteyttä järjestö- ja kulttuurisihteeri Ida Pöyhöseen, jasen@karjalanliitto.fi tai p. 09 7288 1716.

Jos laskutuksessa ilmenee virheitä, olettehan meihin yhteydessä!

Tietoa jäsenseurojen rekisterivastaaville

Alla olevissa linkeissä on tietoa jäsenmaksulaskutuksesta sekä ohjeita yleisimmistä toimenpiteistä seurojen jäsenrekisterin käyttäjille:

Tietoa vuoden 2021 laskutuksesta

OHJEDIAT jäsenrekisterin käyttäjille

OHJEVIDEOT jäsenrekisterin käyttäjille ( mm. uuden jäsenen lisääminen, jäsenen maksajan ja jäsenlajin vaihtaminen)

Jäsenrekisterin jäsenlajit:

•    Varsinainen jäsen: ns. normaali jäsen, jonka jäsenmaksu koostuu seuran, piirin ja liiton jäsenmaksuista.
•    Ainais-/kunniajäsen: jäsen, jonka seura on vapauttanut joko seuran jäsenmaksusta (maksajaksi jätetään jäsen, jäsenen laskulle tulee liiton ja piirin jäsenmaksut) tai sekä seuran että liiton jäsenmaksuista (maksajaksi vaihdetaan seura, lasku lähetetään seuralle).
•    Jäsenehdokas: seuran jäsen, joka harkitsee liittymistä Karjalan Liittoon. Jäsenlehti ja lasku lähetetään jäsenehdokkaille vasta, kun jäsenlaji on muutettu jommaksikummaksi yllä olevista jäsenlajeista.

Muutattehan tarvittaessa niiden jäsenten maksajan rekisterissä, joilla jäsenmaksun maksajana toimii joku muu kuin jäsen itse, esim. jäsenseura tai eri osoitteessa asuva perheenjäsen. Tällöin jäsenelle lähetetään pelkkä lehti ja lasku lähetetään jäsenmaksun maksajalle.

Muutattehan tarvittaessa niiden jäsenten jäsenlajit rekisterissä ainais-/kunniajäseniksi, jotka seuranne on vapauttanut seuran jäsenmaksusta. Jos merkitsette ainais-/kunniajäsenen maksajaksi seuranne, ainais-/kunniajäsenen lasku liiton ja piirin jäsenmaksusta lähetetään seurallenne.

Näin seuraat oman seurasi jäsenmaksutilannetta

Jäsenrekisterin raporttilistan alimmaisena löydät Suoralaskutuksen maksuntarkkailulista -nimisen raportin, joka näyttää kaikkien seurasi jäsenten laskutustiedot.

Raportin aloitussivulla pääset rajaamaan laskun päivämäärän aikavälille, jolta haluat tarkastella laskuja (valitse esim. 19.1.2021 – kuluva päivä). Maksuntarkkailulista kertoo laskun saajien lisäksi laskujen päivämäärän, laskun kokonaissumman, maksupäivämäärän sekä näyttää myös mahdolliset vajaat tai maksamattomat laskut. Lisäksi näet raportista laskutettujen jäsenten lukumäärän sekä maksettujen ja maksamattomien laskujen yhteissummat.

Mikäli jäsen ei maksa laskuaan, seuran hallituksella on oikeus erottaa hänet. Jäsenyhdistyksen tulee ratkaista, mitä tehdään ja millä aikavälillä jäsenille, jotka eivät kehotuksista huolimatta maksa jäsenmaksuaan.

Jäsenmaksutilitykset tehdään seuroille ja piireille aina kokonaisuudessaan maksetuista jäsenmaksuista. Jäsenmaksutilityksiä tehdään neljästi vuodessa; maalis-, touko-, syys- ja lokakuussa. Tehtyjen tilitysten summat ja erittelyt näet jäsenrekisteristä Tehdyt tilitykset jäsenittäin -raportista.

Uusia laskutuksia vuoden aikana liittyneille uusille jäsenille tehdään 1-2 kuukauden välein aina marraskuuhun asti.

Karjalan Liiton jäsenmaksu

Karjalan Liiton liittokokouksessa 23.8.2020 vahvistettiin jäsenmaksut vuosille 2021-2023:

Vuonna 2021 jäsenmaksu on 20 euroa,
vuonna 2022 jäsenmaksu on 20 euroa,
vuonna 2023 jäsenmaksu on 20 euroa.

Karjalan Liiton sääntöjen §6 mukaan

Jokainen liittoon kuuluva §4.:ssä mainitun jäsenyhdistyksen henkilöjäsen maksaa liitolle vuotuisen jäsenmaksun. Jäsenyhdistyksen on ilmoitettava vuosittain perittävä jäsenmaksunsa liiton ylläpitämään jäsenrekisteriin laskutusta edeltävän vuoden marraskuun loppuun mennessä. Liitto laskuttaa henkilöjäseniltä jäsenmaksun, joka sisältää yhdistysten ilmoittamat osuudet sekä liiton osuuden. Liitto siirtää jäsenyhdistyksille niiden osuudet saadusta jäsenmaksusta. Liitto ei peri liiton osuutta niiltä henkilöjäseniltä, jotka täyttävät jäsenmaksuvuonna 18 vuotta eikä tätä nuoremmilta jäseniltä. Liiton jäsenmaksujen suuruudet vahvistaa liittokokous.