Karjalan vanhat hautausmaat -webinaarin aineistoa

Karjalan vanhat hautausmaat -webinaari 13.4.2021

Katso Karjalan vanhat hautausmaat -webinaari Facebook Livestä

Webinaarin luennot:

Pertti Suomisen esitelmä sotilashautausmaiden kyselystä (pdf)

Webinaarissa sivuttiin vanhoja suomalaisia hautausmaita Karjalankannaksella, Laatokan Karjalassa sekä Pohjois-Karjalassa. Webinaarissa Sotavainajien muiston vaalimisyhdistyksen puheenjohtaja Pertti Suominen esitteli  luovutetun Karjalan sotilashautausmaita koskevaa sähköistä keruuta. Arkkitehti Raija Seppänen taustoitti luterilaisia ja ortodoksisia hautausmaita koskevaa kyselyä. Pitäjäseurojen ja -säätiöiden on tärkeää vastata kyselyyn, että saamme koottua arvokasta Karjalan kulttuurihistoriaa yhteen ja säilymään tiedot jälkipolville. Kyselystä saatavaa tietoa tarvitaan myös suomalais-venäläiseen yhteistyöhön.

Lisäksi FL Lea Tajakka loi katsauksen vanhoihin ortodoksisiin kalmistoihin ja hautausmaihin Raja-Karjalassa - erityisesti esimerkkeinä Korpiselän ja Suistamon hautausmaat.

Pertti Suominen ja Raija Seppänen kuuluvat Karjalan Liiton hautausmaa-työryhmään. Webinaarin puheenjohtajana toimi työryhmän puheenjohtaja, Karjalan Liiton liittovaltuuston varapuheenjohtaja Martti Talja.