Myö yhes ollaa Karjalan Liitto -seminaarin antia

Seminaari Karjalan Liiton jäsenyhteisöjen puheenjohtajille ja sihteereille 26.1.2019

Pertti Hakanen ja Jukka Jalonen.

- Kukaan ei pärjää yksin – tiimihenkeä tarvitaan, sanoi Suomen jääkiekkomaajoukkueen päävalmentaja Jukka Jalonen luennoidessaan karjalaiselle väelle tammikuussa.

Jukka Jalosella on vahvat siteet Karjalaan. Hänen äidin molemmat vanhemmat olivat Kannakselta, Antreasta ja Kirvusta. Isän suku oli Rautjärveltä, jossa Jukka Jalonenkin vietti lapsena monet kesät isovanhempien luona. Vieraanvaraisuus ja lämmin ilmapiiri ovat jääneet hänen mieleensä vierailuista isovanhempien luona.

Kolmekymmentä vuotta ammattivalmentajana ja karjalainen sitkeys ovat osoitus siitä, että periksi ei anneta. Tiimityöllä saavutetaan tuloksia. Vaikka joukkueessa olisi yksi tai kaksi erinomaista pelaajaa, aina tarvitaan joukkueen kaikkia muita pelaajia.

Jääkiekkojoukkueen menestyksen takana olevia tekijöitä ovat muun muassa:
Ammattitaitoinen johto, intohimo ja sitoutuminen, oman roolinsa hyväksyminen ja muiden arvostaminen, kommunikointi ja viestintäkyky, visio ja strategia, arvojen jalkauttaminen arkeen, hyvä työympäristö, hyvät työntekijät ja työkaverit, ammattitaito ja oppimishalu, erilaisuuden sietäminen, vastuun ottaminen tekemisistään, yhteisten pelisääntöjen noudattaminen, palautteen antaminen ja ottaminen.

Hyvä valmentaja kuuntelee myös muita ja oppii mm. katselemalla muiden pelejä. Sieltä löytyy hyviä ideoita.
- Kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa, korosti Jukka Jalonen.
- Kukaan ei voi olla työssään hyvä salaa – siitä jää aina kiinni!

Karjalan Liiton puheenjohtaja Pertti Hakanen kertoi muun muassa liiton taloudesta ja viime vuonna järjestetystä kannustinpaketista sekä Karjalan Liiton vahvasta vaikuttamisesta yhteiskunnassa. Tästä hän mainitsi esimerkkinä eduskunnan Karjala-kerhon, jonka puheenjohtaja on liittovaltuuston jäsen, kansanedustaja Martti Talja.

Karjalan Liiton jäsenyhteisöjen puheenjohtajille ja sihteereille suunnattu seminaari keräsi noin 250 kiinnostunutta Karjalatalolle.

Seminaaripäivän aikana kuultiin tietoiskuja muun muassa jäsenrekisteristä, tietosuoja- ja rekisteriselosteista, toimintaselosteista, tulorekisteristä, verkkosivuista, somesta, hallituksen jäsenten tehtävistä, lasten ja nuorten toiminnasta, urheilutoiminnasta, luovutetun Karjalan hautausmaa-hankkeesta sekä otettiin vastaan ideoita liiton 80-vuotisjuhlavuotta varten.

Seminaarissa julkistettiin Vuoden karjalainen kirja, joka on Arvo Tuomisen Karjalan - koko tarina. Lue lisää.