Merkkejä ansioituneille

Karjalan Liiton korkein järjestötoiminnan ansiomerkki on ruusukemerkki kultaisen ansiomerkin jo saaneille.

Karjalan Liitto jakaa kultaisia, hopeisia ja pronssisia ansiomerkkejä järjestötyössä ansioituneille jäsenilleen.

Karjalan Liiton ansiomerkkejä haetaan eri tahoilta. Lisäksi liitosta saa tilata harrastusmerkkejä.

Kultainen ansiomerkki

Kultainen ansiomerkki myönnetään erityisen ansiokkaan paikallisen ja piiritason toiminnan lisäksi pääasiassa valtakunnallisessa järjestötyössä ansioituneille. Lisäksi se voidaan myöntää erityisistä ansioista henkilöille, jotka ovat  valtakunnan tasolla toimineet karjalaisen kulttuurin ja siirtoväen hyväksi. Myös poikkeuksellisen ansiokkaasta ja pitkästä toiminnasta pelkästään liiton perusseuran (30 v.) tai piiritasolla(20 v.) tai liittotasolla (10 v.) sekä näiden yhdistelmästä voidaan myöntää liiton kultainen ansiomerkki.

Kultaista ansiomerkkiä haetaan vuosittain tammikuun loppuun mennessä, ja merkki luovutetaan tavallisesti liiton vuosittaisessa valtakunnallisessa kevätkokouksessa. Ansiomerkki voidaan luovuttaa myös muualla kuin liiton sääntömääräisissä tilaisuuksissa. Kultaisia ansiomerkkejä haetaan vapaamuotoisilla hakemuksilla liiton hallitukselta.

Hopeiset ja pronssiset ansiomerkit

Hopeisia ja pronssisia ansiomerkkejä haetaan Karjalaisseurojen piireistä, Karjalaisten Pitäjäyhdistysten Liitosta ja Karjalaisten Sukuyhteisöjen Liitosta sekä piirinomaisilta jäsenjärjestöiltä. Jos hakijaseura ei ole piirin, liiton  tai piirinomaisen järjestön jäsen, haetaan merkkiä Karjalan Liiton hallitukselta.

Hopeisia ja pronssisia ansiomerkkejä haetaan oheisilla kaavakkeilla viimeistään kolme (3) kuukautta ennen aiottua luovutuspäivää. Kaavake B liitetään pronssi- ja hopeamerkkihakemukseen. Merkit voidaan jakaa seuran vuosikokouksessa tai muussa sopivassa tilaisuudessa.

Hopeinen ansiomerkki

Hopeinen ansiomerkki (lomake)

Hopeinen ansiomerkki myönnetään pronssisen ansiomerkin saaneille järjestötyössä ansioituneille tai muutoin karjalaisuuden hyväksi toimineille henkilöille. Toiminnan on oltava  pitkäaikaista (9 v.) esimerkiksi seuran, piirin tai liiton johtopaikalla tai muussa luottamustehtävässä.

Hopeisen ansiomerkin hinta on 150 euroa.

Pronssinen ansiomerkki

Prossinen ansiomerkki (lomake)

Pronssinen ansiomerkki myönnetään karjalaisessa järjestötyössä eri luottamustehtävissä ja siirtoväen hyväksi toimineille henkilöille. Vaatimuksena on, että työ on ollut menestyksellistä ja esimerkiksi kelpaavaa. Käytäntönä on ollut, että työ on kestänyt vähintään kolme (3) vuotta.

Pronssisen ansiomerkin hinta on 50 euroa.

Harrastusmerkki

Harrastusmerkki myönnetään aktiivisesti jo jonkin aikaa seuratoiminnassa mukana olleille jäsenille. Merkki toimii samalla liiton jäsenmerkkinä.

Tiedustelut:
Karjalan Liitto ry
puh. (09) 7288 170
toimisto(at)karjalanliitto.fi

Karjalan Liitto ry:n ansiomerkkien myöntämisperusteet

Myöntämisperusteet ovat:

1. Ansiomerkkejä on mahdollisuus anoa ja myöntää pitkään ja ansiokkaasti Karjalan Liiton eri tasoilla toimineille aktiiveille.
2. Vuosittain jaettavien kultaisten merkkien kokonaismäärää ei rajoiteta mikäli myöntämisedellytykset täyttyvät.
3. Ansiomerkkien jako on avointa ja tasapuolista myöntämisedellytykset täyttäville. Vuosittain ei rajoiteta seuroittain jaettavien merkkien määrää.
4. Ansiomerkkien hintataso tarkastetaan samassa yhteydessä.

Ensimmäinen myönnettävä merkki on pronssinen, sen jälkeen hopeinen ja ansioituneimmille anotaan ja myönnetään kultainen ansiomerkki.

Karjalan Liitto itse vastaa oman liittohallituksen ja -valtuuston puheenjohtajiston merkkien anomis-/myöntämiskäytännöstä ja kustannuksista, muutoin Karjalan Liitto ei rahoita ansiomerkkejä.

Pronssisen ja hopeisen merkin puoltoesitykset voi antaa piiri/ pitäjäyhdistysten liitto/sukuyhteisöjen liitto. Tätä puoltoa ei ehdottomasti edellytetä, mikäli myöntämisperusteet täyttyvät.

Hakija vastaa kustannuksista sekä siitä, että ansiomerkkianomuksen tiedot ovat totuudenmukaisia ja anomus on oikein täytetty. Vajaat anomukset palautetaan täydennettäviksi. Liiton toimisto ei omana työnä voi anomuksia täyttää.

Esimerkki  kultaiseen ansiomerkkiin oikeuttavan ansiokkaan karjalaistyön määrän laskemisesta:

Matti on ollut pitäjäseuran johtokunnassa, johtokunnan eri tehtävissä yhteensä 15 vuotta.
Piirin hallituksessa hän on aktiivisesti toiminut 3 vuotta.
Lisäksi hänet on kutsuttu Karjalan Liiton toimikuntaan, jossa hän on tehnyt työtä 2 vuotta.
Karjalan Liiton liittovaltuustossa Matti on ollut 3 vuotta.

Matti on saanut aiemmin pronssisen ja hopeisen ansiomerkin.
Myönnetäänkö hänelle kultainen merkki?

Uudet ehdot:
Seuratason työtä edellytetään 30 vuotta tai piiritason (piirit, pitäjä-/sukuliitto, Karjalan Liiton toimikunnat) työtä edellytetään vähintään 20 vuotta tai liittotason työtä vähintään 10 vuotta.

Esimerkki Matin ansioiden laskemisesta:
- seuratason ansiokas työ 15 v
- piiritason työ piirissä 3 vuotta x 2  = 6  (kerroin 2 - piiritaso)
- piiritason työ Karjalan Liiton
toimikunnassa 2 vuotta x 2 =  4  (kerroin 2 - piiritaso)
- Karjalan Liiton
liittovaltuustossa 3 v  x 3 =  9  (kerroin 3 - Karjalan Liiton liittotaso)
yhteensä 34

Matille kertyy yhteensä 34  ”ansiovuotta” suhteutettuna seuratasolla edellytettävään vähintään 30 vuoteen ansiokasta työtä karjalaisuuden hyväksi.

Karjalan Liiton liittohallitukselle esitettäisiin kultaisen ansiomerkin myöntämistä, mikäli merkkiä hakee sen merkin maksamiseen sitoutunut yhdistys tai taho.