Karjalan Liitto ry

Vuoden karjalainen ruoka ja leivonnainen

Vuoden 2023 ruoaksi Karjalan Liiton perinnetoimikunta on valinnut silakkapihvit ja kaalisalaatin. Valinnalla halutaan nostaa kahden monikäyttöisen ja edullisen raaka-aineen arvostusta. Kalalla on ollut tärkeä osuus karjalaisessa ruokavaliossa. Silakkaa pyydettiin erityisesti Suomenlahden rannikkoseuduilla.

Kaalia Karjalassa käytettiin runsaasti ja sillä oli monenlaisia valmistustapoja. Salaattia tehtiin esimerkiksi puolukoiden kanssa.

Perinteiset silakkapihvit

1 kg silakoita tai 600 g silakkafileitä
1 dl ruisjauhoja
suolaa, valkopippuria
hienonnettua tilliä tai ruohosipulia

Paistamiseen: voita tai margariinia

•     Perkaa ja huuhtele silakat varovasti kylmässä vedessä.
  •     Poista selkäruodot ja selkäevät.
  •     Sekoita esimerkiksi voipaperin päällä jauhot ja mausteet.
  •     Levitä puolet fileistä nahkapuoli alaspäin jauhoseoksen päälle. Ripottele fileille hiukan suolaa, pippuria ja hienonnettua tilliä.
  •     Nosta loput fileet päälle ja jauhota pihvit toiselta puolelta.
  •     Kun rasva on hiukan ruskistunut, laita pihvit pannulle kypsentymään.
  •     Paista pihvejä noin 3-4 minuuttia kummaltakin puolen.

Perunavatruska

Vuoden leivonnaiseksi valittiin karjalaisista piirakoista vähemmän tunnettu herkullinen perunavatruska. Vatruskan täytteenä on usein riisiä, mutta täytteenä käytetään esimerkiksi sieniä.
Taikina
1 l soseutettua perunaa
80 g voita
1 tl suolaa
1 dl vehnäjauhoja

Lisää voi ja suola kuumaan perunasoseeseen. Kun perunasose on jäähtynyt, alusta jauhot taikinaan. Taikinasta tehdään pyöreitä ohuita kakkaroita.

Täyte 1
250 g metsäsieniä
2 dl irtoriisiä
1 pieni sipuli
2-3 rkl kermaa
valkopippuria, suolaa
Ryöppää sienet ja paloittele sipulit pieneksi. Keitä riisit ja lisää sienimuhennokseen. Lisää kerma ja sekoita hyvin. Lisää mausteet.
Levitä täytettä kuoren toiseen reunaan ja sulje puolikuun muotoiseksi. Paistetaan 250 asteessa vaaleanruskeiksi. Voidellaan voisulalla.

Täyte 2
4 dl riisiä