Karjalan Liitto ry

Vuoden karjalainen ruoka ja leivonnainen

Vuoden 2019 ruoka ja leivonnainen

Karjalan Liiton naistoimikunta on valinnut Vuoden 2019 ruoaksi muhevaisen kanapadan ja vuoden leivonnaiseksi kummitytön hapankaalipiirakan.

Vuoden 2019 karjalainen ruoka on muhevainen kanapata.

Muhevainen kanapata

10 hengelle
1,5 kg    kananpaloja
4     omenaa kuorineen, lohkotaan
600 g    tatteja tai herkkusieniä, viipaleina
5 rkl    sipulikuutioita
1-2 kpl     paprikoita suikaleina
kananlientä, vettä – nestettä niin, että kanapalat melkein peittyvät
3 dl     kermaa
valkopippuria
suolaa
4-5    laakerin lehteä
2-3 rkl    Maizenaa, vaalea suurus
curry-maustetta

Ruskista pannussa kanapalat, tatit ja sipulit sekä paprikasuikaleet. Laita ainekset pataan, mausta ja lisää liemi. Kanaliemi on suolaista, lisää sen lisäksi nesteeksi vettä. Hauduta niin, että kanapalat kypsyvät kypsiksi kannen alla. Suurusta, mielellään Maizenalla, sillä silloin ruoka sopii myös keliaakikolle. Kanan sijasta voit käyttää myös broileria, joka on nykyisin kanaa maukkaampi. Mausta pata lopuksi. Kerma lisätään haudutuksen loppuvaiheessa.

Kummitytön hapankaalipiirakka

Pohja
1 dl    perunasosetta
100 g     voita
½ tl    suolaa
2 dl    vehnäjauhoja
1 rkl    kylmää vettä

Täyte
2    salottisipulia tai purjoa
1    valkosipulinkynsi
2 rkl    öljyä
1    iso porkkana
3 dl    hapankaalia
2 rkl    siirappia
2    kananmunaa
2 dl    ruokakermaa
ripaus kuminaa
suolaa
mustapippuria

Sekoita perunasose pehmeään rasvaan, mausta suolalla. Nypi joukkoon vehnäjauhot, lisää vesi ja sekoita tasaiseksi. Laita taikina jääkaappiin lepäämään ja valmista täyte sillä välin. Kuori ja viipaloi sipulit. Kuori ja raasta porkkana karkeaksi raasteeksi. Kuumenna öljy pannussa ja kuullota sipulit. Lisää paistinpannulle porkkanaraaste ja hapankaali, mausta siirapilla ja kuminalla. Anna kypsyä muutama minuutti.

Voitele 22 x 30 cm vuoka rasvalla. Painele pohjataikina jauhotetuin käsin vuoan pohjalle ja reunoille. Laita täyte päälle. Sekoita kulhossa ruokakerma ja munat, mausta. Kaada seos piiraan pinnalle. Kypsennä 200 °C lämmössä noin 30 minuuttia.