Karjalan Liitto ry

Karjalan tunnukset

Karjalan värit

Karjalan Liiton väreiksi on otettu punainen ja musta. Nämä värit esiintyvät liiton lipuissa ja viireissä. Punamustan värin käyttö on tavallista liiton piirissä muistoesineistä urheilijoiden asuihin.

Alkuaan Karjalan maakuntavaakunan värit ovat punainen, hopea ja kulta. Karjalan väreinä kuitenkin yleisesti käytetään punaista ja mustaa, vaikka tämä väriyhdistelmä on alkujaan savokarjalainen. Kun Savokarjalaista osakuntaa perustettiin, Savon vaakunasta otettiin musta ja Karjalan vaakunasta punainen, vaikka heraldiikan säännöt kieltävät panemasta väriä värin viereen tai metallia metallin viereen.

Historian vuoksi punamustat värit ovat saaneet liiton piirissä omat selityksensä: punainen merkitsee karjalaista iloa, musta surua oman maan menetyksestä. Musta symboloi karjalaisten mielessä myös oman menetetyn maan multaa, jonka vuoksi on verta vuodatettu. Punainen ja musta ovat iskostuneet karjalaisten mieliin. Karjalan Liiton osalta on mahdotonta kuvitella, että punamusta-yhdistelmän käytöstä enää luovuttaisiin, vaikka se ei ole heraldisesti oikeaoppista.

Karjalan vaakuna

Karjalan vaakunan punaisessa kentässä on kultainen kruunu ja sen alapuolella kaksi esiin työntyvää, toisiaan vastaan iskevää käsivartta, joista vasen, haarniskoitu pitelee miekkaa ja oikea, rengaspanssarin peittämä paljaassa kädessä käyrää sapelia; kaikki hopeaa; paitsi aseiden kahvat ja haarniskan liitosvanteet kultaa.

Karjalan vaakuna tunnetaan vuodelta 1562, jolloin Suomen maakunnat saivat oman tunnuksen. Karjalan vaakunan kaksi käsivartta ilmensivät Karjalan rajamaakunta-asemaa. Vaakunasta tehtyjen selitysten mukaan kruunu kuvaa Karjalaa, josta länsi ja itä kiistelevät. Vastakkain olevat miekka ja sapeli kuvaavat länttä ja itää, kahta eri kulttuuripiiriä, joiden vaikutusalueella Karjala sijaitsee.

Karjalan vaakunasta tuli Pohjois-Karjalan maakuntavaakuna toisen maailman sodan jälkeen. Karjalan vaakuna on myös osana Etelä-Karjalan maakunnan vaakunaa.