........................................................................Mitä?....................... Missä?

Usein kysytyt kysymykset LianaCMS-verkkosivustoalustasta

1. Miten kirjaudun verkkosivustolle?

Sivujen hallintapaneliin pääsee kirjautumaan kirjoittamalla selaimen osoiteriville www.karjalanliitto.fi/admin
Seuraavaksi näkymään tulee ruutu, johon syötetään oma, henkilökohtainen käyttäjätunnuksesi ja salasanasi.

2. Mistä saan uuden salasanan? Olen unohtanut salasanani.

Toimi kuten kohdassa 1: kirjoita selaimen osoiteriville www.karjalanliitto.fi/admin
Esiin tulee ruutu, johon syötät käyttäjätunnuksesi ja klikkaat "Jatka".
Seuraavaksi näytölle tulee ruutu, jonka alalaidassa lukee "Unohditko salasanasi?". Klikkaa siitä ja seuraa ohjeita salasanan vaihtamiseksi. Järjestelmä lähettää sähköpostiisi linkin, jolla pääsee vaihtamaan uuden salasanan. Jos linkkiä ei tule, tarkista roskapostista. Jos kirjautumisessa ongelmia, poista evästeet käyttämästäsi nettiselaimesta ja yritä uudelleen.

3. Millainen sivuston rakenne on?

Sivuston rakenne on hierarkkinen. Kullakin jäsenyhteisöllä on oma ”Jäsenyhteisön etusivu”, jonka alla voi olla alasivuja.

4. Miten voin muokata sivuston sisältöjä ja ulkoasua?

Sivuja pääset muokkaamaan kahta eri reittiä.

Reitti A, Muokkaa-nappi (toimii vain julkisesti näkyvillä olevilla sivuilla)

-Kirjaudu sisään sivustolle. Etsi muokattava sivu ja klikkaa oikeassa alareunassa olevaa vihreää kuvaketta: avautuu valikko, josssa vaihtoehdot Muokkaa, Admin, Chat ja Tuki.

-Klikkaa "Muokkaa". Sivulla olevat osiot (tekstieditorit ja elementit) erottuvat toisistaan raidoitetulla kehyksellä. Etsi kehyksen sisältä "Muokkaa"-nappi. Klikkaa sitä, minkä jälkeen pääset suoraan muuttamaan ko. valittuna olevan lohkon sisältöjä.

- Admin napista pääset kyseisen sivun editointipohjaan, jossa voi tuoda ja poistaa eri osioita.

- Chat ja Tuki -nappien avulla saat yhteyden LianaTechin tukeen.

Reitti B, sivulistaus

Valitse hallintapanelista "Sivut". Klikkaa muokattavan sivun nimeä, tai hae sivun kohdalta oikeasta reunasta kolme pistettä ja sieltä Muokkaa sivua. Julkiset sivut näkyvät vihreänä, piilotetut sivut harmaana. Avautuvan editointisivupohjan eri lohkoihin voi tuoda osioita lohkon oikeassa yläkulmassa olevan vihreän pallukan kautta. Osiolistasta valitaan haluttu osio esim Editori: (tekstieditori), kuva, yläkuva, nostolaatiko jne.

Lisäohjeita täältä

5. Minkä kokoisia kuvia voin viedä verkkosivuille?

Kuvista kannatta tehdä tiedostokooltaan mahdollisimman pieniä (alle Mt kuva rittää hyvin) niin, että ne latautuvat nopeasti eivätkä turhaan vie kallista tallennustilaa. Toisaalta kuvien on oltava riittävän tarkkoja ja sopivan kokoisia niin, että ne näkyvät sivupohjilla selvästi ja sopivan kokoisina. Kokeilujen perusteella on päädytty seuraaviin suosituksiin: Yläkuva 1400 x 460 px. (leveys x korkeus). Muut kuvat sivupohjan palstojen leveyden mukaan, leveimmät 900 px, keskikokoiset 600 px ja kapeimmat sivupalstojen ja nostolaatikoiden kuvat 400 px. Kuvien korkeus määräytyy halutusta kuvasuhteesta.

Tarkemmat ohjeet sivulla "Kuvaohjeita"

6. Kuinka paljon jäsenseuroilla on levytilaa käytettävissä?

Karjalan Liiton ja jäsenyhteisöjen sivut toimivat samassa palvelimen tietokannassa. Käytettävissä oleva levytila on yhteinen. Levytila on rajallinen.

7. Kuka vastaa verkkosivuston sisällöntuotannosta?

Karjalan Liiton toimisto tuottaa sisältöä omille sivuilleen. Jäsenyhteisöjen sivujen sisällöstä huolehtii jokainen jäsenyhdistys itse. Jäsenyhteisö voi tuottaa sivujensa sisällöin omalla sivuston ylläpitäjällään, tai ostamalla sen ulkopuoliselta taholta.

8. Miten lisään sivustolle videon?

Liikkuvan kuvan katselun laitetaan sivulle linkki, tai esim. upotuskoodi YouTubesta. Äänitallenne tuodaan myös linkkinä jostakin ulkopuolisesta sovelluksesta esim. SoundCloud.

Lisää kysyttävää verkkosivujen toiminnoista? Lähetä kysymyksesi: koulutus@karjalanliitto.fi

Digiklinikka-sivujen tarkoituksena on auttaa jäsenjärjestöjen kotisivujen ylläpitäjiä LianaCMS-editorin käytössä. Digiklinkka-sivusto ei ole täydellinen opas LianaCSM-editorin käyttöön.