Karjalan Liitto ry

Siirtokarjalaisten historia

Lokakuun alussa 1939, kun Neuvostoliitto kutsui Suomen edustajia alueneuvotteluihin Moskovaan, joutuivat rajaseudulla asuvat karjalaiset evakkoon. Sodan uhka oli kasvanut niin suureksi, että Kannaksen, Salmin rajakylien, samoin kuin Viipurin ja Suomenlahden saarikylien asukkaita kehotettiin siirtymään pois kotiseudultaan.
Ennen talvisodan puhkeamista oli 45 000 karjalaista lähtenyt evakkoon. Rajakylissä lähtö oli kiireinen. Mukaan otettiin se, mitä jaksettiin kantaa. Lähempänä rajaa aikaa valmisteluun oli hieman enemmän, mutta evakuointia ei ollut suunniteltu riittävästi.
Kun rauha solmittiin ja uusi raja vedettiin Uudenkaupungin rauhan rajan linjoille, joutui noin 420 000 karjalaista sanomaan hyvästit kodilleen.