Karjalan Liitto ry

Vuoden 2019 teema: Karjalan lapset ja nuoret

Lapsille on omat sarjat Karjalaisten kesäjuhlien piirakkakisoissa. Kuva Karjalan Liitto/Hanna-Kaisa Hämäläinen.

Vuonna 2019 Karjalan Liiton teema on Karjalan lapset ja nuoret. Teemalla tuodaan esille lasten ja nuorten toiminnan karjalaista perintöä, ja teema huomioidaan seurojen ja piirien erilaisissa tapahtumissa. Karjalan Liitto tarjoaa jäsenseuroille materiaalia, ohjeistusta ja malleja seurakohtaisten tai piireissä käynnistettävien Karjala-kerhojen toimintaan. Pitäjä- ja sukuseuroissa Karjala-kerho voi tarkoittaa vuosittaisen kokoontumisen yhteydessä järjestettävää lastentoimintaa, juhlissa voi leikkiä perinteisiä karjalaisia leikkejä tai pelata vanhoja pelejä, kuten kyykkää. Näin Karjalan perintö ja kulttuurimme rikkaus tulee esille jäsenyhdistysten järjestämissä tapahtumissa eri puolilla Suomea. Lasten ja nuorten näkökulma otetaan huomioon muun muassa Kalevalan ja karjalaisuuden päivän juhlissa sekä ekumeenisilla hengellisillä päivillä Tampereella.
Karjalaisilla kesäjuhlilla on paljon toimintaa lapsille ja nuorille. Piirakkakisoissa on omat sarjansa eri-ikäisille lapsille. Urheilukisoissa juostaan nuorten maili ja perheen nuorimmilla on mahdollisuus harjoitella kyykän lyöntiä. Lisäksi lapsille on työpajoja, joissa voi kokeilla erilaisia kädentaitoja. Myös kesäjuhlien ohjelmistossa esiintyy lapsia ja nuoria.

Vinkkejä lasten ja nuorten toimintaan

Hyviä lasten ja nuorten toiminnan käytäntöjä ovat esimerkiksi seurojen piirakkamestareiden järjestämät piirakkakurssit päiväkodeissa, peruskouluissa, lukioissa ja kansalaisopistoissa sekä kyykän opettaminen lapsille. Näitä kannustetaan toteuttamaan kaikissa piireissä.

Aineistoja

Yhdistyksiä kehotetaan tarjoamaan aktiivisesti yhteistyötä kouluille. Koska talvisodan alkamisesta tulee kuluneeksi 80 vuotta, asia on ajankohtainen historian opetuksessa. Jäsenemme ovat asiantuntijoita kertomaan talvisodasta. Tähän sopii aineistoksi Karjalan Liiton tuottama diasarja Karjalaisevakkojen matkassa 1939-1945 osoitteessa:
www.slideshare.net/karjalanliitto/karjalaisevakkojen-matkassa
sekä Juuret Karjalassa -diat osoitteessa:
www.slideshare.net/karjalanliitto/juuret-karjalassa

Karjalan Liiton kolmivuotisteema 2017-2020:

Karjalan perintö

Liittokokous kokoontui keväällä 2017 päättämään toiminnan ja talouden päälinjoista tuleville kolmelle vuodelle.  Liittokokouskauden  teemana on Karjalan perintö.

Teeman avulla tuodaan esille Karjalan merkitystä suomalaisuuden rakentamisessa 1800-luvulla sekä karjalaisten ja Karjalan panosta Suomen itsenäistyessä ja viime sotien aikaan itsenäisyydestä taisteltaessa.
Karjalaiset järjestöt ovat aktiivisia oman kulttuurin uudistajia ja esillä pitäjiä, ne julkaisevat painettuja lehtiä, käyvät aktiivisesti keskustelua sosiaalisessa mediassa, toimittavat ja julkaisevat jäsenille tärkeän karjalaisen historian kirjoja ja tuotteita.
Järjestämissään tilaisuuksissa liiton jäsenet tuovat esille monipuolista Karjalan ja karjalaisuuden perintöä. Tätä edustavat esimerkiksi karjalainen ruokaperinne, kansanrunous ja karjalainen itkuperinne sekä vahva karjalainen lauluperinne.
Karjalan perintö siirretään tuleville sukupolville sekä kirjallisuutta julkaisten, kuten lukuisat vuosittain julkaistavat pitäjä- tai kyläkirjat, että tallentamalla tietoa sähköisesti levitettäväksi. Yhteistyö kirjastojen kanssa eri puolilla Suomea on vilkasta.

Vuoden 2017 teema: Suomen itsenäisyys ja Karjala

Suomen itsenäisyyden juhlavuonna vuositeema karjalaisessa toiminnassa oli Suomen itsenäisyys ja Karjala. Teema näkyi erityisesti Karjalaisilla kesäjuhlilla Jyväskylässä.

Vuoden 2018 teema: Karjalan luonto ja ympäristö

Karjalan luonto ja  ympäristö ovat esillä liiton ja jäsenyhteisöjen toiminnassa ympäri vuoden näyttelyin, luennoin, seminaarein, matkoin jne.