Karjalan Liitto ry

Karjalaisuuden ja karjalaisen kulttuurin liitto

Karjalan Liitto

Karjalan Liitto on karjalaisen kulttuurin harrastus- ja kansalaisjärjestö. Karjalan Liitto on keskittynyt karjalaisen kulttuurin esillä pitoon, säilyttämiseen ja uudistamiseen.

Karjalan Liitto on elinvoimainen kaikkien suomalaisten karjalaisuuden foorumi. Se edistää karjalaista kulttuuria, tuo esille karjalaisen identiteetin suomalaisuudessa ja ylläpitää vuorovaikutusta Karjalan alueeseen. Karjalan Liitolla on kolme toiminta-aluetta; kulttuuri, historia ja karjalaiset juuret.

Karjalan Liittoon kuuluu 15 piiriä, Karjalaisten Pitäjäyhdistysten Liitto ja Karjalaisten Sukuyhteisöjen Liitto sekä lähes 400 jäsenyhdistystä eri puolilla Suomea ja ulkomailla. Henkilöjäseniä yhdistyksissä on noin 30 000.

Karjalan Liiton organisaatiokaavio.

Mikä on Karjalan Liitto?

Karjalan Liitto on karjalaisyhteisöjen valtakunnallinen keskusliitto, joka ylläpitää karjalaisuutta ja karjalaista kulttuuria. Karjalan Liiton johto tapaa valtionjohtoa vuosittain teemoilla, jotka koskevat luovutetun Karjalan alueen matkailua sekä alueen hautausmaita ja muistomerkkejä. Karjalan Liiton arvot ovat karjalaisuus, yhteisöllisyys ja elämänmyönteisyys. Toiminta-alueet ovat kulttuuri, historia ja karjalaiset juuret.
Karjalan Liitto avustaa jäsenyhteisöjä jakamalla Opintokeskus Siviksen tukea piireille. Rahalliset tuen avulla piirit ja seurat voivat järjestää omalla alueellaan tapahtumia, kursseja, luentotilaisuuksia ym.

Karjalan Liittoon kuuluu lähes 400 jäsenyhteisöä, joista 15 piiriä eri puolilla maata, Karjalaisten Pitäjäyhdistysten Liitto KPYL, Karjalaisten Sukuyhteisöjen Liitto KSYL ja Pääkaupunkiseudun karjalaisyhteisöt Pääsky. Karjalan Liiton piireihin kuuluvat Karjala-seurat, KPYL:iin pitäjäseurat, KSYL:iin sukuseurat ja Pääskyyn kuuluu pääkaupunkiseudulla toimivia yhteisöjä.
Henkilöjäsenet ovat pääasiassa Karjala-seuran, pitäjäseuran tai sukuseuran jäseniä. He maksavat liiton jäsenmaksun oman seuransa kautta. Karjalan Liiton jäsenmaksu on 20 euroa vuodessa. Esimerkiksi seuran vuosittainen jäsenmaksu voi olla 15 euroa, ja mahdollinen piirin maksu voi olla 2 euroa, jolloin esimerkkitapauksessa jäsenen maksama maksu on 37 euroa vuodessa. Jäsenmaksut vaihtelevat seurasta riippuen.

Mitä liiton jäsenmaksulla saa?
Konkreettisesti liiton jäsenmaksulla saa neljä kertaa vuodessa Karjalan Kunnaat -jäsenlehden, jonka saa joko painettuna tai verkkolehtenä. Yhden lehden hinta on 8 euroa. Lisäksi jäsenetuna on Karjala-kortti, jolla saa alennuksia mm. kesäjuhlien pääsymaksuista.
Monella seuralla on omia jäsenetuja, jotka ovat seurakohtaisia.
Suurin jäsenetu liiton jäsenenä on mahdollisuus vaalia karjalaisuutta.