16.12. Syyskokous pidettiin poikkeuksellisesti verkossa

16.12.2020 06:45

Kuva: Jääski-seuran kuva-arkisto/Imatran kaupunginmuseo

Jääski-seuran syyskokous pidettiin koronarajoitusten takia Teams-yhteydellä 10.12.2020. Toteutus onnistui hyvin ja osallistumaan pääsi jäseniä ympäri maata, vain seuran puheenjohtaja ja sihteeri olivat kokoustilassa Kouvolassa. Uusina toimintamuotoina syyskokousväki nosti esille, voisiko jääskeläisistä kirjoista tehdä äänikirjoja tai podcasteja. Seuraa pyydettiin perustamaan myös Instagram-tili.

Koronapandemian aiheuttamat kokoontumisrajoitukset ja seuran hallituksen päätös turvata jäsenistön terveyttä siirsivät Jääski-seuran syyskokouksen verkkotilaisuudeksi. Koolla oli kolmisenkymmentä jäsentä eri puolilta maata.

Kokouksessa käsiteltiin sääntömääräiset asiat; ensi vuoden toimintasuunnitelma ja talousarvio sekä tehtiin luottamushenkilövalinnat.

Toimintasuunnitelmaan jätettiin "koronavaraus" tilaisuuksien suhteen. MIkäli tautitilanne sallii, niin Jääski-päivät pidetään perinteiden mukaisesti elokuun toisena viikonloppuna. Muita toteutettavia tilaisuuksia ovat mm. kevät- ja syyskokous. Hyviä kokemuksia on Imatra-päivästä ja Imatran maalaismarkkinoista, joihin päätettiin osallistua ensi vuonnakin. Kymenlaaksossa osallistutaan Elimäen Pestoomarkkinoille ja keskustan Seniorien suhinoihin. Tautitilanteen niin salliessa Pääkaupunkiseudun jääskeläiset pitävät kevät- ja joulutapaamiset Tarja Sajomaan johdolla.

Tilaisuuksia pyritään järjestämään entistä enemmän verkkotilaisuuksina, jolloin niitä pääsee seuraamaan laajasti ympäri maata.

Karjalaista kulttuuriperintökasvatusta pyritään tekemään yhteistyössä kaupunkien opetustoimen kanssa, sisältöä odotetaan Karjalan Liitosta.

Mikäli Venäjän raja avautuu ja koronaepidemia sallii turvallisen matkustamisen Venäjälle, niin järjestään talkoomatka Jääsken hautausmaille keväällä ja päivämatkoja Jääskeen. Jatketaan alle 25-vuotiaiden kiinnostuksen herättämistä Jääskeä kohtaan tarjoamalla heille maksuton bussimatka Jääsken matkoille. Jos matkat Jääskeen eivät toteudu, mutta tautitilanne Suomessa sallii, niin järjestetään matka Jääsken Suomen puolelle jääneisiin kyliin, Imatrankosken kirkkopuistoon ja Tainionkosken hautausmaan Enson pommitusten uhrien muistomerkille.

Tänä syksynä alkanutta jääskeläisten kirjojen Tuuletusta jatketaan Lappeenrannan ja Joutsenon kirjastoissa tammi-maaliskuussa.

Tutkitaan piirakanteko- tai karjalaisen ruoantekokurssin toteutusmahdollisuutta ruokaperinteen ylläpitämiseksi.

Kokousväki pyysi selvittämään, voisiko jääskeläisistä kirjoista tehdä äänikirjoja tai podcasteja. Hallitus sai tehtäväksi myös perustaa Instagram-tilin.

Talousarvio hyväksyttiin hallituksen esittämällä tavalla. Käytiin läpi Karjalan Liiton muuttuvaa jäsenmaksulaskutusta. Seuraavaa Jääskeläinen-lehteä varten anotaan apurahoja eri karjalaisilta säätiöiltä.

Kokousväkeä keskustelutti runsaasti Imatrankosken kirkon tilanne. Kokoukseen osallistuneet Imatran kirkkovaltuuston puheenjohtaja Pekka Kärkäs ja kirkkovaltuuston jäsen Jari Laukkanen kertoivat, että kirkko on syksyllä jouduttu sulkemaan sisäilmaongelmien vuoksi. Kirkon kunnostamista kaivataan kipeästi. Museoviraston antama lausunto kesäkuussa 2020 tukee kirkon säilyttämistä sen kulttuurihistoriallisten arvojen vuoksi. Kirkon säilyttämisen puolesta avoinna olevan adressin on allekirjoittanut 393 henkilöä ja Jääski-juuristen toivotaan vielä käyvän sitä allekirjoittamassa ennen sen luovuttamista (www.adressit.com/Imatrankosken kirkko)

Kirkon ja Jääsken seurakunnan historiasta voit lukea lisää täältä

Jääski-seuran puheenjohtajana valittiin jatkamaan edelleen kouvolalainen Kirsi Juura. Hallituksen erovuoroiset jäsenet Erja Kaartinen, Jari Laukkanen, Tapio Suojapelto ja Jaana Vuorio-Palmumaa valittiin jatkamaan seuraavan kaksivuotiskauden.

Toiminnantarkastajiksi valittiin Heljä Parkko Elimäeltä ja Minna Raskinen Sippolasta, varalle Tarja Sajomaa Järvenpäästä.

Toimintasuunnitelma 2021