Karjalaiset kesäjuhlat

15.06.2018 | Kouvola

Karjalaiset kesäjuhlat on valtakunnallisen Karjalan Liiton vuosittainen suurtapahtuma, joka järjestetään vuosittain jossain päin Suomea. Kesäjuhlat ovat kaikille avoimet ja tietysti niille osallistuu tuhansia karjalaisjuurisia kävijöitä. Karjalaiset kesäjuhlat pidetään Kouvolassa Kymenlaaksossa 15.-17.6.2018.

Karjalaisten kesäjuhlien monipuolinen ohjelmatarjonta houkuttaa osallistumaan perheittäin ja yhdessä usean sukupolven voimin. Viikonlopun tilaisuuksien yhteenlaskettu osallistujamäärä on edellisinä vuosina ollut 17 000 – 20 000 henkilöä. Kouvolassa pidettävien kesäjuhlien uskotaan keräävän osallistujia laajasti ympäri Suomea, erityisesti pääkaupunkiseudulta, Kymenlaaksosta ja Etelä-Karjalasta.

Edessä on poikkeuksellinen tapahtumavuosi, sillä Kouvolan kesäjuhlat tulevat olemaan 70. karjalaiset kesäjuhlat. Tämä tulee näkymään myös ohjelmatarjonnassa. Tapahtuma-alueena tulee olemaan Lumon Areena ja Urheilupuiston alueen koulut ja liikuntahallit.
Muita tapahtumapaikkoja ovat mm. pääkirjasto, johon pystytetään jääskeläisjuurisen, Anjalassa syntyneen kuvataiteilija Raakel Kuukan näyttely, Kouvolan taidemuseo Poikilo sekä Kouvola-talo.

Karjalaisuus tulee näkymään myös keskustassa muun muassa karjalaisessa katulaulutapahtumassa ja kuorokavalkadissa. Erityisen näyttävä on sunnuntain juhlakulkue, jossa kansallispukuiset pitäjien, sukujen, karjalaisseurojen ja Karjalan Liiton edustajat marssivat kansallispuvuissa. Ohjelmassa on myös hengellisiä tilaisuuksia ja urheilua. Myös piirakanteossa kisataan. Lauantain avajaiset ja sunnuntain päiväjuhla tarjoavat perinteiseen tapaan laadukasta ohjelmaa. Lumon Areenalla järjestettävä Karjalainen tori on kesäjuhlien kestosuosikkeja, jossa paikkakuntalaisetkin mielellään käyvät ostoksilla.

Kesäjuhlien esiintyjät ovat valtakunnallisesti tunnettuja artisteja ja pääpuhujat ovat valtakunnan huipulta.
Kesäjuhlien näyttelyissä esittäytyvät entiset karjalaiset pitäjät ja niiden perinteitä ylläpitävät pitäjäseurat sekä sukuseurat.

Lisätietoja: Eija Vänskä-Sinkkonen, eija.vanska@pp.inet.fi, p. +358 40 829 2706.

Kysy majoitusta Kouvolasta

Original Sokos Hotel Vaakuna, Hovioikeudenkatu 2,  Kouvola
reception.kouvola@sokoshotels.fi

Cumulus Kouvola, Kouvolankatu 11, Kouvola