Karjalan Liitto ry

Viikon seura nro 49

Nurmijärven Karjala-seurassa nähdään, että meillä karjalaisilla on paljon hienoa ja ainutlaatuista perintöä, jota pitää jakaa seuraaville sukupolville. Ollaan ylpeitä siitä!

Viikon seura nro 49: Nurmijärven Karjala-seura ry

Karjalaisten kirkkopyhä Nurmijärven kirkossa 17.3.2019, jolloin Nurmijärven Karjala-seura vei seppeleet sankarihaudalle ja Karjalaan jääneiden vainajien muistokivelle. Vasemmalta Liisa Hakala, Kimmo Kakko, Konsta Toivomäki ja puheenjohtaja Päivi Toivomäki.

Tämän viikon seuran eli Nurmijärven Karjala-seuran toimintaan sisältyy monia mukavia ja perinteisiä muotoja. Tarinailtapäivät ovat kerran kuussa, kesää lukuun ottamatta. Näissä tilaisuuksissa kahvitellaan ja jutellaan aiheista, jotka liittyvät Karjalaan jollain tavalla. Pitäjäiltoja on pidetty myös kuukausittain ja käsiteltävien pitäjien osalta alkaa jo loppusuora häämöttää. Toimintaan kuuluvat piirakkatalkoot aina ennen kirkkopyhää sekä joulujuhlaa. Seura järjestää myös teatteriretkiä vuosittain joko Karjalatalolle tai johonkin kesäteatteriin.

Nurmijärven Karjala-seura on perustettu vuonna 1945 ja sillä on tällä hetkellä 113 jäsentä. Seura tekee aktiivisesti yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Yhteistyö seurakunnan kanssa on erityisen tärkeää. Seuran tapahtumia järjestetään usein seurakunnan tiloissa ja vuosittain järjestetään kirkkopyhä. Lisäksi seura on mukana seppeleiden laskussa itsenäisyyspäivänä, veteraanipäivänä, talvisodan päättymisen päivänä sekä kaatuneiden muistopäivänä. Yhteistyötä tehdään toki myös muiden toimijoiden kanssa. Vuosien varrella Nurmijärven Karjala-seura on ollut mukana monissa myyjäisissä eri yhdistysten kanssa ja kyykkää on pelattu vuosia Raalan kyläyhdistyksen ihmisten kanssa.

Yksi viime aikojen mieleenpainuvimpia tapahtumia oli seuran järjestämä Erkki Liikasen 60-vuotistaiteilijajuhlakonsertti Klaukkalassa. Illan aikana kuultiin suosituimmat kappaleet vuosien varrelta ja mukana menossa olivat Seppo Suikkanen (viulu) ja Vesa Penttilä (harmonikka). Erkki "Eki" Liikanen aloitti uransa kuusikymmentä vuotta sitten keikkailemalla rumpalina. Vuosikymmenten saatossa hänestä on tullut koko kansan tuntema tv-tähti sekä laulaja ja lauluntekijä. Tämä näkyi myös Klaukkalan konsertissa, koska se keräsi noin 300 kuulijaa. Mukana oli paljon myös ei-karjalaisia kuulijoita.

Seurassa nähdään, että jäsenmaksu-uudistus oli hyvä asia, kun se viimein toteutui. Seurassa nähdään, että tulevaisuuteen liittyy kuitenkin monia haasteita. Nuorten ja keski-ikäisten mukaan saaminen toimintaan olisi tärkeää, jotta seuroissa toiminta jatkuisi nykyjäsenistön ikääntyessä voimakkaasti. Karjala-seurat joutuvat kilpailemaan jäsenistä ja jäsenten ajasta monien muiden yhdistysten kanssa. Nurmijärvellä kuitenkin nähdään, että meillä karjalaisilla on paljon hienoa ja ainutlaatuista perintöä, jota pitää jakaa seuraaville sukupolville. Ollaan ylpeitä siitä!

Tutustu myös seura kotisivuihin: https://www.karjalanliitto.fi/nurmijarvenkarjalaseura