Karjalan Liitto ry

Pärssisten suku Kannakselta.

Viikon seura nro 4: Pärssisen sukuseura ry

Pärssisen Sukuseuran vaakuna.

Sukuseuroista ensimmäisenä esittelyn saa Pärssisen sukuseura. Kyseessä on melko tuore seura, koska se on perustettu vasta vuonna 2008. Juuret ovat kuitenkin pitkällä historiassa. Suvun vanhimmat tunnetut esi-isät ovat lähtöisin 1500-luvulta Muolaan Pärssilän, myöhemmin Kyyrölän kylästä, ja suvun eri haaroilla on vahvistettu sama geneettinen tausta. Suvun pääasialliset asuinsijat muuttuivat 1600-luvun alussa lähinnä Käkisalmen ympäristöön, jossa Pyhäjärvi oli tärkein keskittymä. Ruotsin ja Venäjän välisten sotien melskeessä ja sen jälkeen osa sukua on jäänyt Venäjän puolelle. Ensimmäisen maailmansodan jälkeen osa suvusta jäi Pietarin ympäristöön, koki Stalinin vainot, joutui taistelemaan talvi- ja jatkosodassa Suomea vastaan sekä koki Leningradin piirityksen. Näistä selvinneiden jälkeläisiä asuu rajan takana edelleen yli 50 Pärssistä. Joitakin Pärssisiä pakeni 1900-luvun alussa Venäjän sotaväenottoja tai muutti muista syistä erityisesti Yhdysvaltoihin. Nämä ja monet muut suvun kohtalot kuvannevat yleisemminkin karjalaisten kohtaloita Venäjän ja myöhemmin Neuvostoliiton naapurissa.

Tämä 90 jäsenen seura järjestää sukukokouksen vuosittain ja myös erilaisia Karjalan matkoja on järjestetty. Seura ylläpitää omia Facebook-sivuja ja tiedottaa toiminnasta seuran jäsenille jäsenkirjeillä.

Seuran suurin projekti viimeisten vuosien aikana on ollut sukukirjan aineiston kerääminen, ja ”Mitäs Myö Pärssiset”- sukukirjan julkaisu vuoden 2020 kesällä. Aineiston keruuseen liittyen on tutkittu mm. suvun geneettistä taustaa, runsaasti erilaisia arkistolähteitä sekä siirtolaisuutta. Aineistoa kootessa onkin tullut esille monia erilaisia mieleenpainuvia, järkyttäviä ja myös hauskoja tarinoita liittyen sotaan, sisällissotaan, pakoon Inkeristä, siirtolaisuuteen sekä onnistumisiin ja epäonneen koko elämän kirjolla.

Seuran jäsenistöllä on yhteyksiä myös muihin seuroihin, koska yksittäiset jäsenet toimivat eri Karjala- ja Pyhäjärvi-seuroissa. Muille seuroille Pärssisen sukuseura haluaakin lähettää seuraavanlaisia terveisiä: Tutkikaa omaa historiaanne ja ylläpitäkää perinteitä!

Käy tutustumassa myös seuran omiin kotisivuihin!