Mitäs myö Pärssiset!

Pärssisen Sukuseuran jäsensivut. Tervetuloa!

Myö ollaan melkosen mukavaa porukkaa. Tuu mukkaa ja tutustu serkkuihis ja pikkuserkkuihis.

Meitä saa nykiä hihasta

Tunnus, säännöt

"Punaisessa kilvessä hopeahirsi, alapuolella musta tyviö"

Jäseneksi

Yleistä tietoa seurastamme

Uutisia

"Oottako työ kuulleet..."

Sukukirja

Sukututkimuksesta

Yhdessä tehtyä

Matkoja ja muisteluja

Olipa kerran...

Suvun muistoja ja kuvia

Nyt on aika...  hankkia lahjaksi tai itselle Pärssisten sukukirja

Pärssisten kaksiosainen sukukirja Mitäs myö Pärssiset. Karjalaisen suvun 500 rauhan ja sodan vuotta putkahti painosta juhannuksen jälkeen. Innostuneen vastaanoton saanut kirja on ensimmäinen yleisesitys Pärssisen suvun vaiheista.

Ykkösosa (351 s.) sisältää historiaa, tarinoita ja henkilökuvia, toisessa osassa (743 s.) on yli 2 300 sukutaulua sekä niihin liittyvät pitäjänkuvaukset ja aakkoselliset henkilöhakemistot. Hakemistoissa on yhteensä noin 14 500 nimeä, joista Pärssisiä on lähes 4000. Pärssisiin liittyviä sukuja ovat Kaasalaiset, Haikoset, Akkaset, Inkiset, Javanaiset, Karilaiset, Kukot, Luukkaset, Musakat, Naskalit, Näriäiset, Orpanat, Pusat, Sassit, Tiirat, Äijöt... ja monet muut.

Mitäs myö Pärssiset sukeltaa suvun varhaisvaiheisiin 1500-luvun Muolaassa. Sieltä suku haaroittuu 1600-luvulla Vpl. Pyhäjärven Kahvenitsaan sekä Käkisalmen ja Viipurin pitäjiin ja sittemmin Sakkolaan ja Räisälään. Pärssisen suvun vaellus heijastelee monen muunkin siirtokarjalaisen suvun kertomusta. Kirjassa on uutta tietoa ja tarinoita Pärssisistä idässä ja lännessä, kotona ja maailmalla. Olemme tavoittaneet sukulaisia Ruotsissa ja Pohjois-Amerikassa, ja ensi kertaa on selvitetty myös Venäjän puolella asuneiden Pärssisten vaiheita Inkerinmaan asuttamisesta Stalinin vainojen vuosiin. (Kuva: Eerika Näriäinen).

Miten kirjan saa?

Postitse: Maksa 58,90 € Pärssisen sukuseuran tilille FI86 5152 0920 0210 99 ja kirjoita maksun viestikenttään oma nimesi.  Lähetys Ruotsiin 71,90 € (lähetyskulut 21,90 €). Ilmoita postitusta varten Eija Herleville (eija.herlevi[at]gmail.com) lähetyksen vastaanottajan nimi, matkapuhelinnumero, osoite ja toivottu noutopiste (postin automaatti tai posti). Lähetä sähköpostia etukäteen Eijalle myös, jos haluat lähetyksen johonkin muuhun maahan tai tiedustella postituskuluista. Huom! Voit säästää tilaamalla kerralla useamman sukukirjan. Yhden kirjaparin lähettäminen kotimaassa maksaa 8,90 €, kahden kirjaparin hinnaksi tulee 111,90 €, kun kirjat postitetaan samaan kotimaan osoitteeseen (lähetyskulut 11,90 €).

Nouto: Jos asut sopivan matkan päässä, voit sopia noudon myös seuraavien sukuseuralaisten kanssa. Tällöin voit maksaa 50 € joko käteisellä tai pankissa yhdistyksen tilille. Kirjoita tällöin maksun viestikenttään oma nimi ja "kirja saatu".

-Marja Koukku, Kiikan Kinnala, p. 050 401 1006
-Olavi Pärssinen, Tampere, p. 040 587 6304, olavi.parssinen[at]top.fimnet.fi
-Kyösti Pärssinen, Helsinki, p. 050 518 2709, kyosti.parssinen[at]almamedia.fi
-Seija Pärssinen, Heinola, p. 044 541 1069, seija.parssinen[at]phnet.fi
-Tapio Pärssinen, Helsinki, p. 050 354 4597, tapio.parssinen1[at]gmail.com
-Antero Pärssinen, Paimela, p. 050 570 6575, tero.parssi[at]gmail.com
-Eija Herlevi, Orimattila. p. 040 574 4582, eija.herlevi[at]gmail.com

-Vuokko Pärssinen-Tainio, Helsinki, vuokkotainio[at]gmail.com

Pahoittelumme

Toisen kirjoittajan nimi on jäänyt pois sukukirjan luvuista Jalasjärveltä Ullångeriin sekä Jalasjärveltä Kokemäelle ja Ruotsin Bispforssiin. Hän on Ilkka Pärssinen Uppsalasta Ruotsista. Lukujen toinen kirjoittaja on Tapio Pärssinen.

Esitämme seuran hallituksen ja kirjatoimikunnan puolesta pahoittelumme Ilkalle.

Puheenjohtaja Olavi Pärssinen, sihteeri Kyösti Pärssinen

Pärssisten Sukuseuran kokous kutsui kaksi kunniajäsentä

Jännitystä riitti loppukesästä, kun odoteltiin, josko koronatilanne sallisi toukokuulta siirtyneen sukukokouksen pitämisen syyskuun alussa. Ja sallihan se, mutta taudin hälytysmerkit verottivat Vammalan seuratalo Seukulle lauantaina 5.9.2020 saapuneiden pärssisläisten määrää. Kokouspäivä sujui joka tapauksessa hyvässä hengessä ja käsidesiä käytellen. Päivän ohjelmassa juhlistettiin kesällä ilmestynyttä Mitäs myö Pärssiset -sukukirjaa.

Pärssisen Sukuseuran kunniajäsenet Seija Kaarina Pärssinen ja Antero Pärssinen

Aamupäivän sääntömääräinen sukukokous eteni vakaasti kohti työjärjestyksen salaperäistä pykälää "Muut asiat". Tällä kertaa kyseessä oli sokeri pohjalla, sillä kokous kutsui sukuseuralle kaksi kunniajäsentä. Molemmat ovat kunnostautuneet sukuseuran toiminnassa sen perustamisesta lähtien. Ja kumpikin on merkittävällä tavalla osallistunut Pärssisten sukukirjahankkeen toteuttamiseen.

Sukuseuran ensimmäinen puheenjohtaja Antero Pärssinen Hollolasta luotsasi nuorta sukuseuraa tarmokkaasti vuosina 2008–2018 ja jatkoi hallitustyöskentelyä seuraavankin kauden ajan. Hänen kokemuksensa sukututkijana ja DNA-sukututkimuksen asiantuntijana on ollut korvaamattoman tärkeä sekä kirjahankkeelle että sukuseuran toiminnalle.

Myös Seija Kaarina Pärssinen Heinolasta on ollut kaikkina vuosina sukuseuran kantavia voimia. Eikä sukukirjaa olisi olemassa ilman Seijaa. Kirjaan on päätynyt sukututkijan kolmikymmenvuotisen uurastuksen tulos, sillä Seija on nainen kirjan yli 2300 sukutaulun takana. Sukututkimus tosin ei koskaan tule valmiiksi, joten työ sen parissa jatkuu sukuseurassa kirjan valmistumisen jälkeenkin.

Pärssisen Sukuseuran hallitus kiittää ja onnittelee uusia kunniajäseniä!

(Kuva: Kyösti Pärssinen)

Tämmöne seura ja tämmöst porukkaa

Pärssisen Sukuseura ry on perustettu 9. tammikuuta 2008. Seuran tarkoituksena on selvittää Pärssisen suvun vaiheita ja historiaa, vaalia suvun perinteitä sekä edistää yhteenkuuluvuuden tunnetta. Seura pyrkii myös tekemään sukuseura- ja sukututkimustyötä tunnetuksi ja muutenkin edistämään kotiseututyötä. Nykyään eniten Pärssisiä asuu Pirkanmaan, Satakunnan ja Uudenmaan alueilta. Varhaisin tunnettu esi-isä on 1500-luvulta Karjalankannakselta Muolaasta.

Liity myös Pärssisen Sukuseuran Facebook-ryhmään!

Ollaa myö olt ihan geeni-testeiskii

Useita seuramme jäseniä on ollut mukana DNA-sukututkimuksessa vuodesta 2014 alkaen. Niistä on varmistunut, että me kaikki Pärssiset olemme samaa sukukantaa. Vuoden 2016 alussa isälinjan testejä oli tehty seitsemän kappaletta. Neljä niistä on Pyhäjärven Kahvenitsan sukuhaaroista ja yksi sekä Viipurin, Käkisalmen että Sakkolan sukuhaaroista. Lisäksi on tehty kolme testiä Kahvenitsan Pärssisten äitilinjoista. Tulokset ovat olleet mielenkiintoisia ja palvelleet historiantutkimusta myös laajemmin. Jatkossa on tarkoitus tehdä muutamia tarkentavia testejä sekä ehkäpä laajemmin ns. serkkutesti.

Olemme osana sekä Suomi- että Karjala-DNA-ryhmää, jossa pyritään selvittämään karjalaisen väestön geneettinen perusta ja mahdolliset Karjalaan tulosuunnat. Suomi-DNA:ssa on yli 6 000 osallistujaa. Vastaavasti Karjala-DNA:ssa on yli 500 jäsentä. Määrät kasvavat hurjaa vauhtia.

< joulukuu 2020 >
matiketopelasu