Mitäs myö Pärssiset!

Pärssisen Sukuseuran jäsensivut. Tervetuloa!

Myö ollaan melkosen mukavaa porukkaa. Tuu mukkaa ja tutustu serkkuihis ja pikkuserkkuihis.

Meitä saa nykiä hihasta

Tunnus, säännöt

"Punaisessa kilvessä hopeahirsi, alapuolella musta tyviö"

Jäseneksi

Yleistä tietoa seurastamme

Uutisia

"Oottako työ kuulleet..."

Tutkimus

Sukumme tutkimus

Yhdessä tehtyä

Matkoja ja muisteluja

Olipa kerran...

Vanhoja kuvia ja muistoja

Tämmöne seura ja tämmöst porukkaa

Pärssisen Sukuseura ry on perustettu 9. tammikuuta 2008. Seuran tarkoituksena on selvittää Pärssisen suvun vaiheita ja historiaa, vaalia suvun perinteitä sekä edistää yhteenkuuluvuuden tunnetta. Seura pyrkii myös tekemään sukuseura- ja sukututkimustyötä tunnetuksi ja muutenkin edistämään kotiseututyötä. Nykyään eniten Pärssisiä asuu Pirkanmaan, Satakunnan ja Uudenmaan alueilta. Varhaisin tunnettu esi-isä on 1500-luvulta Karjalankannakselta Muolaasta.

Ollaa myö olt ihan geeni-testeiskii

Useitra seuramme jäseniä on ollut mukana DNA-sukututkimuksessa vuodesta 2014 alkaen. Niistä on varmistunut, että me kaikki Pärssiset olemme samaa sukukantaa. Vuoden 2016 alussa isälinjan testejä oli tehty seitsemän kappaletta. Neljä niistä on Pyhäjärven Kahvenitsan sukuhaaroista ja yksi sekä Viipurin, Käkisalmen että Sakkolan sukuhaaroista. Lisäksi on tehty kolme testiä Kahvenitsan Pärssisten äitilinjoista. Tulokset ovat olleet mielenkiintoisia ja palvelleet historiantutkimusta myös laajemmin. Jatkossa on tarkoitus tehdä muutamia tarkentavia testejä sekä ehkäpä laajemmin ns. serkkutesti.

Olemme osana sekä Suomi- että Karjala-DNA-ryhmää, jossa pyritään selvittämään karjalaisen väestön geneettinen perusta ja mahdolliset Karjalaan tulosuunnat. Suomi-DNA:ssa on yli 6 000 osallistujaa. Vastaavasti Karjala-DNA:ssa on yli 500 jäsentä. Määrät kasvavat hurjaa vauhtia.

< lokakuu 2019 >
matiketopelasu