Mitäs myö Pärssiset!

Pärssisen Sukuseuran jäsensivut. Tervetuloa!

Myö ollaan melkosen mukavaa porukkaa. Tuu mukkaa ja tutustu serkkuihis ja pikkuserkkuihis.

Meitä saa nykiä hihasta

Tunnus, säännöt

"Punaisessa kilvessä hopeahirsi, alapuolella musta tyviö"

Jäseneksi

Yleistä tietoa seurastamme

Uutisia

"Oottako työ kuulleet..."

Tutkimus

Sukumme tutkimus

Yhdessä tehtyä

Matkoja ja muisteluja

Olipa kerran...

Vanhoja kuvia ja muistoja

Pärssisten Sukuseuran kokous kutsui kaksi kunniajäsentä

Jännitystä riitti loppukesästä, kun odoteltiin, josko koronatilanne sallisi toukokuulta siirtyneen sukukokouksen pitämisen syyskuun alussa. Ja sallihan se, mutta taudin hälytysmerkit verottivat Vammalan seuratalo Seukulle lauantaina 5.9.2020 saapuneiden pärssisläisten määrää. Kokouspäivä sujui joka tapauksessa hyvässä hengessä ja käsidesiä käytellen. Päivän ohjelmassa juhlistettiin kesällä ilmestynyttä Mitäs myö Pärssiset -sukukirjaa.

Pärssisen Sukuseuran kunniajäsenet Seija Kaarina Pärssinen ja Antero Pärssinen

Aamupäivän sääntömääräinen sukukokous eteni vakaasti kohti työjärjestyksen salaperäistä pykälää "Muut asiat". Tällä kertaa kyseessä oli sokeri pohjalla, sillä kokous kutsui sukuseuralle kaksi kunniajäsentä. Molemmat ovat kunnostautuneet sukuseuran toiminnassa sen perustamisesta lähtien. Ja kumpikin on merkittävällä tavalla osallistunut Pärssisten sukukirjahankkeen toteuttamiseen.

Sukuseuran ensimmäinen puheenjohtaja Antero Pärssinen Hollolasta luotsasi nuorta sukuseuraa tarmokkaasti vuosina 2008–2018 ja jatkoi hallitustyöskentelyä seuraavankin kauden ajan. Hänen kokemuksensa sukututkijana ja DNA-sukututkimuksen asiantuntijana on ollut korvaamattoman tärkeä sekä kirjahankkeelle että sukuseuran toiminnalle.

Myös Seija Kaarina Pärssinen Heinolasta on ollut kaikkina vuosina sukuseuran kantavia voimia. Eikä sukukirjaa olisi olemassa ilman Seijaa. Kirjaan on päätynyt sukututkijan kolmikymmenvuotisen uurastuksen tulos, sillä Seija on nainen kirjan yli 2300 sukutaulun takana. Sukututkimus tosin ei koskaan tule valmiiksi, joten työ sen parissa jatkuu sukuseurassa kirjan valmistumisen jälkeenkin.

Pärssisen Sukuseuran hallitus kiittää ja onnittelee uusia kunniajäseniä!

(Kuva: Kyösti Pärssinen)

Pahoittelumme

Toisen kirjoittajan nimi on jäänyt pois sukukirjan luvuista Jalasjärveltä Ullångeriin sekä Jalasjärveltä Kokemäelle ja Ruotsin Bispforssiin. Hän on Ilkka Pärssinen Uppsalasta Ruotsista. Lukujen toinen kirjoittaja on Tapio Pärssinen.

Esitämme seuran hallituksen ja kirjatoimikunnan puolesta pahoittelumme Ilkalle.

Puheenjohtaja Olavi Pärssinen, sihteeri Kyösti Pärssinen

Sukukirja on nyt tilattavissa ja noudettavissa!

Vuosien urakka on nyt saatu valmiiksi, ja kaksiosainen Mitäs myö Pärssiset -sukukirja on saatu painosta ulos. Kirjan saa tilattua tai noudettua alla olevien ohjeiden mukaan.
     Mitäs myö Pärssisten 351-sivuinen ykkösosa sisältää historiaselvitystä, taustoitusta ja tarinoita suvun viidensadan vuoden ajalta. 743-sivuisessa toisessa osassa on yli 2 300 sukutaulua tietoineen sekä niihin liittyvät aakkoselliset henkilöhakemistot.
     Kirjassa on uutta tietoa ja kertomuksia myös Venäjälle, Ruotsiin, Kanadaan ja Yhdysvaltoihin muuttaneista sukulaisista. Ensi kertaa on selvitetty Venäjän puolella asuneiden Pärssisten vaiheita Inkerinmaan asuttamisesta Stalinin vainojen vuosiin.
Kaksiosaisen kirjan hinta on 50 euroa plus postitse toimitettuna toimituskulut 8,90 euroa

Miten kirjan saa?

Postitse: Maksa 58,90 € Pärssisen sukuseuran tilille FI86 5152 0920 0210 99 ja kirjoita maksun viestikenttään oma nimesi. Lähetys Ruotsiin 71,90 € (lähetyskulut 21,90 €).
Ilmoita postitusta varten Eijalle (eija.herlevi@gmail.com) lähetyksen vastaanottajan nimi, matkapuhelinnumero, osoite ja toivottu noutopiste (postin automaatti tai posti). Lähetä sähköpostia etukäteen Eijalle myös, jos haluat lähetyksen johonkin muuhun maahan.

Nouto: Jos asut sopivan matkan päässä, voit sopia noudon myös seuraavien ihmisten kanssa. Tällöin voit maksaa 50 euroa joko käteisellä tai pankissa yhdistyksen tilille. Kirjoita tällöin maksun viestikenttään oma nimi ja kirja saatu.
-Marja Koukku, Kiikan Kinnala, p.0504011006
-Olavi Pärssinen, Tampere, p. 0405876304, olavi.parssinen@top.fimnet.fi
-Kyösti Pärssinen, Helsinki, p. 0505182709, kyosti.parssinen@almamedia.fi
-Seija Pärssinen, Heinola, p. 044 5411069, seija.parssinen@phnet.fi
-Tapio Pärssinen, Helsinki, p. 0503544597, tapio.parssinen1@gmail.com
-Antero Pärssinen, Paimela, p. 0505706575, tero.parssi@gmail.com
-Eija Herlevi, Orimattila. p. 0405744582, eija.herlevi@gmail.com

Tämmöne seura ja tämmöst porukkaa

Pärssisen Sukuseura ry on perustettu 9. tammikuuta 2008. Seuran tarkoituksena on selvittää Pärssisen suvun vaiheita ja historiaa, vaalia suvun perinteitä sekä edistää yhteenkuuluvuuden tunnetta. Seura pyrkii myös tekemään sukuseura- ja sukututkimustyötä tunnetuksi ja muutenkin edistämään kotiseututyötä. Nykyään eniten Pärssisiä asuu Pirkanmaan, Satakunnan ja Uudenmaan alueilta. Varhaisin tunnettu esi-isä on 1500-luvulta Karjalankannakselta Muolaasta.

Ollaa myö olt ihan geeni-testeiskii

Useitra seuramme jäseniä on ollut mukana DNA-sukututkimuksessa vuodesta 2014 alkaen. Niistä on varmistunut, että me kaikki Pärssiset olemme samaa sukukantaa. Vuoden 2016 alussa isälinjan testejä oli tehty seitsemän kappaletta. Neljä niistä on Pyhäjärven Kahvenitsan sukuhaaroista ja yksi sekä Viipurin, Käkisalmen että Sakkolan sukuhaaroista. Lisäksi on tehty kolme testiä Kahvenitsan Pärssisten äitilinjoista. Tulokset ovat olleet mielenkiintoisia ja palvelleet historiantutkimusta myös laajemmin. Jatkossa on tarkoitus tehdä muutamia tarkentavia testejä sekä ehkäpä laajemmin ns. serkkutesti.

Olemme osana sekä Suomi- että Karjala-DNA-ryhmää, jossa pyritään selvittämään karjalaisen väestön geneettinen perusta ja mahdolliset Karjalaan tulosuunnat. Suomi-DNA:ssa on yli 6 000 osallistujaa. Vastaavasti Karjala-DNA:ssa on yli 500 jäsentä. Määrät kasvavat hurjaa vauhtia.

< syyskuu 2020 >
matiketopelasu