Karjala ympäri Suomen

Karjalan Liiton matkailukampanja

Museon esineistö on saatu lahjoituksina karjalaisevakoilta ja heidän jälkeläisiltään.

Hyvinkään Karjala-seuran museo

Hyvinkään Karjala-seuran museo.

Museon syntysanat lausuttiin vuonna 1979, jolloin museoesineiden kerääminen aloitettiin. Monien mutkien kautta esineet siirrettiin Villatehtaalle Einolan talosta vuonna 1989. Nykyisiin tiloihin museo siirtyi syksyllä 2014.

Museon esineistö on saatu lahjoituksina Hyvinkäälle toisen maailmansodan jälkeen tulleilta evakoilta ja heidän jälkeläisiltään. Museosta löytyy paljon kirjoja ja karttoja, jotka kertovat karjalaisten entisistä kotipaikoista rajantakaisessa Karjalassa sekä sijoittumisesta uusille asuinsijoille sodan jälkeen.

Valokuvat ja taulut kertovat omaa kieltään karjalaisesta maisemasta ennen toista maailmansotaa. Esilläolevien museoesineiden välityksellä katsoja pääsee kurkistamaan karjalaiseen arkeen, elämäntapaan ja kulttuuriin.
Museo on auki tapahtumien yhteydessä ja sopimuksen mukaan.

Yhteystiedot: Kankurinkatu 46, 05800 Hyvinkää, lisätietoja museovastaavalta Eevaliisa Kurjelta, 040 545 4797.
Alennus Karjalan Liiton jäsenille: Vapaaehtoinen pääsymaksu, kahvitarjoilu maksullinen. Voidaan myös sopia paikallisen matkailuoppaiden kanssa opastetusta kierroksesta Hyvinkäällä jne.
Verkkosivut: https://www.karjalanliitto.fi/hyvinkaankarjala-seura