Karjalaisevakkojen matkassa vuosina 1939–1945

Karjalan Liiton näyttely

Suomalaisista kotinsa kahteen kertaan menettäneet evakot olivat vuosina 1939–1945 raskaimman taakan kantajia.

Karjalaisevakkojen matkassa vuosina 1939–1945

Miehikkälän tienristeys. SA-kuva

”Karjalaisevakkojen matkassa vuosina 1939–1945” perustuu osin Karjalan Liiton aiemmin toteuttamaan juhlaesitykseen. Tällä nyt päivitetyllä kuvakertomuksella on haluttu palauttaa nykyihmisten mieliin Karjalan heimon syvän surun ja toiveikkaan ilon sävyttämä matka halki Suomen sotavuosien arjen. Suomalaisista kotinsa kahteen kertaan menettäneet evakot olivat vuosina 1939–1945 raskaimman taakan kantajia, sillä monen taakka evakkoarjessa kuormitti usein myös taistelu rintamamiehenä Rokan Antin tavoin, elämä sotainvalidinä, -leskenä, -orpona tai -lapsena ja jopa siviilisotavankina. Kuvakertomus on rakennettu evakkomatkan erivaiheiden mukaisesti niin, että siinä lomittuvat sekä asiallinen tieto että karjalaisuuteen kiinteästi liittyvä herkkä tunne. Kuvat on valittu Puolustusvoimien kuvakeskuksen erinomaisesta arkistosta – myös evakkokuvien – ja Museoviraston kuva-arkistosta.

Alkuperäisen kuvakertomuksen ovat koostaneet dosentti Silvo Hietanen ja FM Anna Rauhala. Kokonaisuutta on päivitetty Karjalan Liiton toimesta keväällä 2021. Kokonaisuuden päivityksen kautta halutaan tuoda jälleen uusia kiinnostavia kuvia ihmisten nähtäville, osin vanhojen tuttujen kuvien rinnalle.

Alkuperäinen kuvavalinta ja suunnittelu: Silvo Hietanen, Anna Rauhala
Päivitetty kuvavalinta: Karjalan Liitto ry.
Tekstit: Silvo Hietanen ja Anna Rauhala
Kuvalähteet: Puolustusvoimien kuvakeskus ja Museovirasto
Tuotanto: Karjalan Liitto ry.

Onko jäsenseurasi kiinnostunut asettamaan oheisen näyttelyn esille esimerkiksi seuran omiin tiloihin tai paikalliseen kirjastoon? Ota siinä tapauksessa yhteyttä Karjalan Liiton toimistoon, mervi.piipponen@karjalanliitto.fi.

1. Evakuointi syksyllä 1939 ja talvisodan alkaminen

Evakuointi v