Kari Haklin ja Sortavala-seuran näyttelyt auki 15.10. asti

08.10.2023 14:57

Helsingissä kulttuurikeskus Stoan Parvigalleriassa on esillä valokuvaaja Kari Haklin valokuvia Sortavalasta vuodelta 2019.

Kuvat kertovat vaikuttavasti, millaiseksi kaupunki on kehittynyt suomalaisajan jälkeen. Haklin kuvat ovat osa Stoan galleriassa samaan aikaan nähtävää Aikamatka Sortavalaan -näyttelyä.

Aikamatka Sortavalaan -näyttely vie mukanaan Karjalan Sortavalaan, joka luovutettiin Neuvostoliitolle sotien seurauksena 1944. Millainen tuo kaupunki ympäristöineen oli?

Pääsemme tutustumaan 1900-luvun alkupuolen valokuvien ja postikorttien kautta Sortavalan hienoon arkkitehtuuriin, upeisiin Laatokan maisemiin ja kaupunkilaisten elämään. Esillä on myös yksityishenkilöiden lainaamista evakkoesineistä koottu installaatio sekä arkistoaineistoa.

Sortavalan kaupunki sijaitsee Laatokan pohjoisrannalla, ja ennen sotia sitä ympäröi laaja maalaiskunta. Suomalaisajalla Sortavala oli alueensa tärkein kulttuurin, sivistyksen, liike-elämän, teollisuuden ja yhdistystoiminnan keskus, jonka vaikutukset heijastuivat koko Suomen alueelle. Sinne kehittyi omaleimainen identiteetti, jossa idän ja lännen kulttuuripiirteet rikastuttivat toisiaan ja uskontokunnat elivät sovussa rinnakkain.

Aikamatka Sortavalaan -näyttely juhlistaa Sortavala-seura ry:n 70-vuotisjuhlavuotta. Lisätiedot: www.sortavala-seura.fi

Tuottaja: Tuula Roitto, Sortavala-seura ry:n hallitus.

Näyttely- ja graafinen suunnittelu: Annika Roitto.

Valokuvat ja postikortit: Tuula Roiton kokoelmat, Kari Nissisen valokuva- ja postikorttikokoelma, Sortavala-seura. Parvigallerian valokuvat: Kari Hakli.

Kiitokset: Sortavala-säätiö, joka on tukenut näyttelyn toteuttamista taloudellisesti, näyttelyyn aineistoa lainanneet yksityishenkilöt, Stoa, joka tarjosi näyttelytilan.