Keraaminen kukkapylväs

14.03.2024 13:53

Irja Taskinen Suur-Jaakkimalaiset ry:stä lähetti Evakossa tulleet esineet -virtuaalinäyttelyyn keraamisen kukkapylvään. Näin hän kertoo esineeseen liittyvän tarinan ja samalla sukunsa tarinan:

”Olen itsekin evakko, olen lähtenyt alle 2-vuoden iässä evakkoon syyskuussa 1944 Jaakkimasta Kallislahteen Savonlinnan kupeeseen.

Äitini Aili Taskinen, o.s. Kautto, syntyi Lahdenpohjassa 5.12.1917. Hän perusti ensimmäisen kodin Soanlahteen. Hänen miehensä, isäni, hävittäjälentäjä Tapio Taskinen kaatui 1.7.1942. Minä synnyin 14.12.1942. Aili-äitini muutti kahden sotaorpolapsensa kanssa Jaakkimaan tammikuussa 1944. Jaakkimasta jouduimme jälleen evakkoon syyskuussa 1944 Kallislahteen, mistä muutimme Lahteen. Ailin avioiduttua uudelleen 1945, muutimme Lahdesta Hattulaan, sieltä Kalvolaan, sieltä Koijärvelle, sieltä Turkuun, sieltä Hämeenlinnaan. Keraaminen kukkapylväs kulki muutoissa mukana. Esine tuli minun kotiini Lahteen 1976.

Käsittääkseni tämäkin esine oli talvisodan evakossa myös Vihannissa, minne perheemme sijoittui talvisodan aikana Soanlahdesta lähdön jälkeen. Äitini sai tuotua kotinsa sisältöä runsaasti. Kodin tavaroista iso osa oli vuosisadan vaihteesta ja alun perin isäni lapsuudenkodista.

Omassa kodissani keramiikkapylvään päällä on Beethovenin kipsiportretti. Isäni perhe oli hyvin musikaalinen. Isoisäni Ville sekä isäni veli Eino soittivat viulua, isäni Tapio pianoa. Tapio ja Eino kuuluivat Trio Akustikot -yhtyeeseen Jaakkimassa. Ainoa tätini , 21-vuotiaana keuhkotuberkuloosiin kuollut Irja, nimikkoni, lauloi.”

Teksti: Irja Taskinen

Trio Akustikot soittamassa Koivumäellä Jaakkimassa. Kuvassa keskimmäisenä on Tapio Taskinen (24.04.1910–1.7.1942).

Keraaminen kukkapylväs. Kuva: Irja Taskinen