Karjalaisille kesäjuhlille symbolinen logo

11.02.2024 10:24

Taiteen maisteri Tapio Aunu suunnitteli Karjalaisille kesäjuhlille logon, joka on jatkossa käytössä kesäjuhlasta toiseen.

Tavoitteena oli suunnitella Karjalaisille kesäjuhlille uusi, monivuotinen logo.

– Äitini suvun puolelta karjalaisia sukujuuria omaavana ja veljeni Ilkka Aunun johtaman Viipurin Lauluveikot -mieskuoron toiminnassa mukana olleena olin hyvin innostunut tästä tehtävästä, kertoo Tapio Aunu.

Ideointi alkoi tarkastelemalla Karjalaisten kesäjuhlien aiempia logoja. Suunnittelun lähtökohdaksi ehdotettiin tuttuja Karjalan värejä, punaista ja mustaa.

– Pohtiessani ideoita logoa varten asetin tavoitteeksi seurata kuuluisan teollisen muotoilijan Raymond Loewyn suunnittelufilosofisia ajatuksia, ja pyrkiä siihen, että logo olisi sopivassa suhteessa tutun ja perinteisen tuntuinen, mutta samaan aikaan se tuntuisi myös sopivasti nykyaikaiselta.  Inspiraationa katselin erilaisia käsitöitä koruja, mitaleja, lippuja ja muuta karjalaisuuteen liittyvää sekä sen inspiroimaa kuvastoa. Kirjasimiin hain ideoita vanhoista kirjoista, julisteista ja lehdistä. Lopulta luonnostelu vei yhden idean kehittämiseen ja valmiiseen ideaan logosta.

– Logoa suunnitellessani halusin siihen symboliikkaa. Ympyrät kuvastavat ihmisiä, jotka ovat läheisessä yhteydessä keskenään, aivan kuten karjalaiset suvut ja perheet. Logon ulkokehällä on isompia ympyröitä, ikään kuin aikuisia, jotka vartioivat ja pitävät huolta logon sisäpuolella olevista pienistä ympyröistä eli lapsista.

Muodoltaan logo on sellainen, että soveltuu esimerkiksi neulottujen käsitöiden malliksi ja printtikuvioksi vaikkapa pöytäliinoihin. Logo muistuttaa rikkaasta, karjalaisesta kulttuuriperinnöstä.

Logo henkii perinteistä karjalaista ja Karjalaisten kesäjuhlien iloista, lämmintä ja lähestyttävää ”Tuuthan siekii!” -henkeä.

Lue koko juttu Karjalan Kunnaat 1/2024 -lehdestä. Karjalan Kunnaat -jäsenlehti postitetaan kotiin kaikille Karjalan Liiton jäsenille.