Karjalaiset kesäjuhlat Mikkelissä 15.-16.6.2024

10.02.2024 16:17

Mikkelissä vietetään kesäkuussa 73. Karjalaisia kesäjuhlia. Monitoimiareena SaimaaStadiumi toimii juhlien pääpaikkana. Ohjelmaa on myös muualle eri puolilla Mikkeliä.

Perinteisen ohjelman lisäksi uutuutena ovat Karjala-messut, joihin sisältyy suosittu Karjalainen tori.

Hengelliset tilaisuudet ovat osa kesäjuhlaviikonloppua. Mikkelin tuomiokirkko tarjoaa siihen upeat puitteet. Luvassa on Karjalainen kirkkokierros, jossa tutustutaan muun muassa Viipurista tuotuihin kirkollisiin esineisiin ja muuhun luovutetusta Karjalasta matkanneeseen aineistoon.

Lippukulkue on osa päiväjuhlan ohjelmaa. kesäjuhlavieraita kannustetaan tutustumaan myös Sodan ja rauhan keskus Muistiin, jalkaväkimuseoon ja moniin muihin Mikkelin kiinnostaviin nähtävyyksiin.

Kuorot esiintyvät perinteisessä kuorokavalkadissa lauantaina 15.6. klo 12.00–14.00 Kalevankankaan koululla, Raviradantie 16, noin 700 metriä SaimaaStadiumilta. Kuorot eivät kilpaile paremmuudesta, mutta tuomaristo antaa sanallisen palautteen kuulemastaan kavalkadin päätteeksi.

Kyykkä- ja maratonkilpailut ovat perinteisesti osa Karjalaisia kesäjuhlia.

Lauantaina vietetään iltamia tansseineen tunnelmallisella Tempo-talolla.

– Tapojen ja taitojen periyttäminen, aineellisen ja aineettoman siirtäminen sukupolvelta toiselle on eräs tärkeimpiä tavoitteitamme, kertoo juhlatoimikunnan puheenjohtaja Eija Vänskä-Sinkkonen.

Kesäjuhlat Mikkelissä tarjoavat lapsille uudenlaisia elämyksiä, sillä paitsi että on mahdollisuus osallistua työpajoihin, Saimaa Stadiumin SuperCorner-aktiviteettipuisto on varattu lasten ja nuorten käyttöön. Aktiviteettipuisto koostuu kolmesta eri alueesta, seikkailualue on leikkimieliseen liikkumiseen kutsuva keidas, joka sopii myös perheen pienimmille. Freestyle-alueella on muun muassa suuri trampoliinialue sekä Foam Pit -vaahtomuoviallas ja kolmantena virtuaaliympäristö, jossa on mahdollisuus lajitestauksiin, esimerkiksi kiekkokikkaan, keilaukseen ja minigolfiin. Tutustu Karjalaisten kesäjuhlien koko ohjelmaan >>.

Talkoolaiset ovat keskeisessä roolissa juhlien rakentamisessa. Yhteistyökumppanina on Karjalan Liiton Etelä-Savon piiri seuroineen.

Kannattaa tulla karjalaisiin kesäjuhliin!

Lue koko juttu Karjalan Kunnaat 1/2024 -lehdestä. Karjalan Kunnaat -jäsenlehti postitetaan kotiin kaikille Karjalan Liiton jäsenille.