Eduskunnan Karjalakerho pyrkii edistämään hanketta evakkojen liputuspäivästä

10.02.2024 12:00

Vuonna 2015 perustetun eduskunnan Karjalakerhon tarkoituksena on edistää menetetyn Karjalan tuntemusta kansanedustajien ja eduskunnan henkilökunnan keskuudessa. Se toimii eduskunnassa poikkipoliittisesti. Kerho tekee aktiivista yhteistyötä Karjalan Liiton ja muiden vastaavien toimijoiden kanssa.

Eduskunnan Karjalakerhon puheenjohtajan kapula vaihtui viime syksynä kansanedustaja Sanni Grahn-Laasoselta (kok.) Hilkka Kempille (kesk.). Hilkka Kemppi on toisen kauden kansanedustaja Päijät-Hämeestä.

– Olen kuulunut eduskunnan Karjalakerhoon heti alusta asti eli vuodesta 2019, Hilkka Kemppi kertoo.

Kemppi valittiin viime syksynä keskusta varapuheenjohtajaksi puolueen ylimääräisessä puoluekokouksessa Turussa, kun Riitta Pakarinen luopui varapuheenjohtajan tehtävästä.

Eduskunnan Karjalakerhossa on noin 30 jäsentä. Valtaosa on kansanedustajia. Jäseninä on myös kansanedustajien avustajia. Karjalakerho kokoontuu säännöllisesti. Keväisin kolme kertaa ja syksyisin viidesti.

– Karjalakerhon tavoitteena on ylläpitää karjalaista kulttuuria ja edistää karjalaisuuteen liittyviä asioita. Karjalan kielen aseman vahvistaminen ja evakkojen liputuspäivän perustaminen ovat esimerkkejä käsittelemistämme aiheista. Kokouksissa on paikalla myös Karjalan Liiton edustus kertomassa liiton kuulumisia meille päin.

Evakkojen liputuspäivästä on tehty aloite. Liputuspäivän ajankohta on mietinnässä. Liputuspäiväksi ehdotetaan talvisodan syttymispäivää 30. marraskuuta, joka myös käynnisti evakuoinnit.

– Liputuspäivä-äänestys tulee vastaan aikanaan. Yhtenä vaihtoehtona ajankohdalle on kesäkuu, koska karjalaiset kesäjuhlat järjestetään silloin. Karjalaisen kulttuurin liputuspäivä kesäjuhlien yhteydessä olisi luonteva.

– Eduskunnan Karjalakerho on kulttuuripainotteinen. Karjalainen kulttuuri on voimissaan ja näkyy vaikkapa piirakkatalkoissa ja käsitöissä, iloitsee Kemppi.

Teksti: Sofia Flygare
Kuva: Miikka Pynnönen

Lue koko juttu Karjalan Kunnaat 1/2024 -lehdestä. Karjalan Kunnaat -jäsenlehti postitetaan kotiin kaikille Karjalan Liiton jäsenille.
Tietoa jäseneksi liittymisestä >>.