Viipurilaisten kotien avaimia

29.01.2024 21:06

Kangasalan karjalaisten museo sijaitsee Äijälässä. Näyttelyn koskettavampia esineitä ovat avaimet viipurilaisiin asuntoihin. Asukkaat luovuttivat avaimet talvisodan alkaessa ja tarkoituksena oli, että jokainen saa jälkikäteen 75 kilon tavarakuorman evakuointipaikkakunnalle. Asuntoja ei kuitenkaan ehditty koskaan tyhjentää ja avaimet kulkeutuivat monien vaiheiden kautta Äijälän museon näyttelyyn. Näyttelyssä on luettelo avaintein omistajista. Sieltä voi etsiä omien Viipurissa asuneiden sukulaistensa avaimia.
Teksti: Nina Repo.

viipurilaiskotien avaimia

Viipurilaisten luovuttamia avaimia. Äijälän museossa on nähtävissä tarkat tiedot siitä, mikä avain kuului kenellekin ja mihin asuntoon sillä on Viipurissa ennen talvisotaa päässyt. Kuva: Nina Repo

Karjalan Liiton vuoden 2024 teemana ovat Karjalaiset museot ja kokoelmat. Teemavuoteen liittyen tuodaan esille lukuisia museoita, näyttelyitä ja muita kohteita, jotka esittelevät Karjalaa, sen moniulotteisuutta ja karjalaisuutta eri muodoissaan. Evakkoesineiden virtuaalinäyttely on yksi osa teemavuoden toteutusta.