Radio: BALTIC -33 ja TEFAG-torvikaiutin

29.01.2024 19:34

Evakossa tulleet esineet -virtuaalinäyttely

Radio: BALTIC -33 ja TEFAG-torvikaiutin

Lahjoittajan kertomaa: "Tämän radion osti isäni 1935 synnyinkotiini, joka sijaitsi Kurkijoen kunnan Haapavaaran kylässä. Radiota on kuunneltu viimeisen kerran viimeistä edeltävänä päivänä ennen raskasta evakkoon lähtöä syyskuun 20.päivänä 1944. Radio tarvitsi pitkähkön ulkoantennin, joka on sijoitettu talon katolle. Varsinkin sota-aikana kylän väkeä kokoontui iltaisin kuuntelemaan meille uutisia ja sunnuntaisin jumalanpalveluksia, koska radioita oli tuolloin harvoissa taloissa. Minä sain kuunnella Markus-sedän lastentunnit. Muita ohjelmia ei juurikaan kuunneltu, kun säästettiin virrankulutusta. Varsinkin akku tyhjeni melko nopeasti. Niitä oli meillä kaksi, joista toinen tyhjennyttyään vietiin aina ladattavaksi Elisenvaaraan Merran pajalle. Minäkin kuljetin joskus akkua polkupyörällä lataukseen tai latauksesta takaisin kotiin."

Lähde: Kurkijoki-museon näyttelyssä olevan radion tarina, tiedot Aina-tietokannasta. Teksti: Nina Repo.

Baltic-33 merkkinen radio Tefag-torvikaiuttimen kanssa. Radio oli viimeisen kerran käytössä 20.9.1944 eli päivää ennen evakkoon lähtöä. Kuva: Nina Repo

Karjalan Liiton vuoden 2024 teemana ovat Karjalaiset museot ja kokoelmat. Teemavuoteen liittyen tuodaan esille lukuisia museoita, näyttelyitä ja muita kohteita, jotka esittelevät Karjalaa, sen moniulotteisuutta ja karjalaisuutta eri muodoissaan. Evakkoesineiden virtuaalinäyttely on yksi osa teemavuoden toteutusta.