Kunniakirjoja elokuvantekijöille

01.12.2023 01:00

Karjalan Liitto palkitsi kunniakirjoilla kaksi tänä vuonna ilmestynyttä elokuvaa. Toinen niistä oli Sortavala-seuran tuottama Kulttuuria täynnä – muistoja Sortavalasta -haastatteludokumentti. Dokumentin on käsikirjoittanut ja ohjannut Sortavala-seuran puheenjohtaja Marja Lampi ja se on toteutettu yhteistyössä Metropolia ammattikorkeakoulun elokuva- ja televisioalan opiskelijoiden kanssa. Elokuva käynnistää Helsingissä toimivan Sortavala-seuran 70-vuotisjuhlavuoden.

Toinen palkittu elokuva oli Kivennapa-Säätiön 70-vuotisjuhladokumentti, jonka nimenä on Sydämen arkeologiaa – kyl myös selvitään.

Karjalan Liitossa on perinteisesti palkittu Karjalaa ja karjalaisuutta esiin tuovia kirjoja. Palkitseminen haluttiin laajentaa myös elokuviin, jotka tuovat aihetta esille. Jatkossa elokuville ja videoille pyritään saamaan oma kilpailusarja.

Kuvassa näkymä Sortavalaan. Etualalla Sortavalan tyttökoulu ja Sortavalan lyseo sekä Sortavala evankelisluterilainen kirkko. Taustalla näkyy kaupungin kreikkalaiskatolinen (ortodoksinen) kirkko. Kuva 1930-luvun jälkipuoli, Sortavala-seura ry, Kari Nissisen kokoelma.