Karjalan Liiton liittokokous valitsi liiton puheenjohtajiston ja liittovaltuutetut kaudelle 2023–2026

15.04.2023 18:00

15.4.2023
TIEDOTE

Karjalan Liiton liittokokous järjestetään joka kolmas vuosi. Kokousedustajia lauantaina 15.4.2023 pidetyssä liittokokouksessa oli paikalla yli 150 eri puolilta valtakuntaa.

Kokouksen tunnelmiin virittäydyttiin folkyhtye Loimolan Voiman esittämällä karjalankielisellä musiikilla. Karjalan Liiton puheenjohtaja Outi Örn avasi kokouksen toivottamalla liittokokousväen tervetulleeksi. Edellisen liittokokouksen jälkeen karjalaisessa heimossa on tapahtunut muutoksia; kokousväki vietti hiljaisen hetken muistaen liiton aiempia, poisnukkuneita johtohenkilöitä.

Europarlamentaarikko Elsi Kataisen pitämän tervehdyspuheen jälkeen oli vuorossa ansiomerkkien jakaminen. Liiton korkein ansiomerkki, Pro Carelia, myönnettiin FT, tietokirjailija Anna Kortelaiselle ja Helmi Vuorelman perillisille. Kokousväkeä musiikillaan virkistänyt Loimolan Voima palkittiin Elmi Tsokkisen muistomerkillä. Kultainen ansiomerkki ruusukkein myönnettiin Martti Taljalle ja Harri Hatakalle. Kultainen ansiomerkki myönnettiin Maijaliisa Kalliomäelle ja Niina Nisulalle. Karjalan Liiton Politiikkaa ja piirakkaterapiaa -historiateos on juuri valmistunut. Kirjailija Katja Tikka esitteli kirjaa kokousväelle.

Liittokokous valitsi puheenjohtajiston

Liittokokouksessa valittiin puheenjohtajisto liittokokouskaudelle 2023–2026. Puheenjohtajiston lisäksi valittiin piiriorganisaatioiden ja säätiöiden liittovaltuutetut.

Liittovaltuuston puheenjohtaja on ministerin erityisavustaja Pertti Hakanen. 1. varapuheenjohtaja on varatuomari Kirsi Mononen ja 2. varapuheenjohtaja on yrittäjä Kari Pössi.

Liittohallituksen puheenjohtaja on professori Martti Talja, 1. varapuheenjohtaja on kunnanjohtaja Pekka Määttänen ja 2. varapuheenjohtaja on talous- ja hallintojohtaja Outi Örn.

Liittokokouksessa hyväksyttiin muun muassa liiton toimintastrategia, sääntömuutosesitykset ja jäsenmaksujen suuruus. Valtuuston esitysten mukaisesti jäsenmaksut säilyvät ennallaan vuosina 2024–2025 ollen 20 euroa/jäsen. Vuoden 2026 jäsenmaksun suuruudeksi päätettiin yksimielisesti 25 euroa/jäsen.

Liittovaltuusto 2023–2026

Liittokokouksessa valittiin myös Karjalan Liiton liittovaltuuston edustajat tulevalle liittokokouskaudelle.

Liittovaltuustoon valittiin 24 piiriorganisaatioiden ja säätiöiden edustajaa ja heille varaedustajat. Lisäksi valittiin kuusi yhteiskunnallisen elämän eri alueiden edustajia.

Lue lisää valinnoista Karjalan Liiton verkkosivuilta >>

Liittokokous päätti vaalivaliokunnan perustamisesta

Liittokokouksessa päätettiin Karjalan Liiton sääntömuutoksesta, jonka mukaan liittokokous valitsee vaalivaliokunnan, jossa on viisi jäsentä ja kaksi varajäsentä. Liittokokous hyväksyi myös vaaliohjesäännön, joka koskee vaalivaliokunnan perustamista ja työskentelyä.

Liittokokous valitsi vaalivaliokunnan jäsenet kaudelle 2023–2026. Vaalivaliokuntaan valittiin viisi varsinaista jäsentä ja kaksi varajäsentä piiri- ja liittoyhdistyksiltä sekä liittohallitukselta tulleiden esitysten ja ennen liittokokousta työskennelleen väliaikaisen vaalivaliokunnan valmistelun pohjalta.

Vaalivaliokunnan jäseniksi kaudelle 2023–2026 valittiin:

Jyrki Ijäs, Karjalaisten Pitäjäyhdistysten Liitto, varsinainen jäsen
Ari Vainio, Kymenlaakson piiri, varsinainen jäsen
Pekka Vanhanen, Keski-Suomen piiri, varsinainen jäsen
ja heille varalle Päivi Kytömäki.
Mika Akkanen, varsinainen jäsen
Eeva-Riitta Wirta, varsinainen jäsen
ja heille varalle Maija-Liisa Lindqvist.

Kunniajäsen

Liittohallituksen II varapuheenjohtaja Eevaliisa Kurki kutsuttiin Karjalan Liiton kunniajäseneksi.

Paikalla oli yli 150 virallista kokousedustajaa.

Kokouksen toimihenkilöt tuumaustauolla: kokouksen sihteerit Mervi Piipponen (vas.) ja Ida Pöyhönen, kokouksen puheenjohtajat: Markku Pärssinen, Arvo Kokkonen ja Kimmo Kakko sekä liittohallituksen puheenjohtaja Outi Örn (2020–2023).

Liiton puheenjohtajistoon kaudelle 2023–2026 valittiin Kari Pössi, Pertti Hakanen, Martti Talja, Pekka Määttänen ja Outi Örn. Kuvasta puuttuu Kirsi Mononen.

Eeva-Liisa Kurki ja Risto Uimonen kukitettiin kiitoksena heidän tekemästään liittohallitus- ja valtuustotyöstä.

Niko ja Mika Saatsin perustama Loimola Voima -yhtye esittää karjalankielistä musiikkia.

Anna Kortelainen, Outi Örn, Elsi Katainen ja Katja Tikka.

Kokous päättyi Karjalaisten lauluun.