Merkkejä ansioituneille

Ravintola Karelian ravintoloitsija Pekka Pärssinen on kuollut

15.02.2021 13:00

Kansainvälinen ja karjalainen keittiömestari

Helsingin Karjalatalossa sijaitsevaa ravintola Kareliaa johtanut ravintoloitsija, keittiömestari Pekka Pärssinen menehtyi perjantaina 12. helmikuuta 2021 sairauden uuvuttamana. Vuonna 1951 Punkalaitumella syntyneen Pärssinen työura ravintola-alalla alkoi 1970-luvulla. Hän opiskeli ravintola- ja cateringalaa Perhossa ja Haaga Instituutissa.

Pekka Pärssinen työskenteli muun muassa Hotelli Vaakunassa, Ravintola Savoyssa, Kalastajatorpalla sekä Ramada Presidentissä, jossa hän oli sekä keittiöpäällikkö että hotellin apulaisjohtaja.
Lisäksi hän toimi Perhossa osapäiväisenä opettajana sekä YLE:n henkilökuntakahvilan ravintoloitsijana.

Viimeiset kymmenen vuotta hän veti Karjalatalossa Helsingissä sijaitsevaa Karelia-ravintolaa. Hän uudisti ravintolaa tuomalla ruokalistalle kansainvälisyyttä ja karjalaisuutta.

Pekka Pärssiselle karjalaisuus oli verenperintöä ja kansainvälisyys työkokemusten tuomaa. Hänen isänsä oli syntynyt Sakkolassa ja suku on lähtöisin Vpl. Pyhäjärven Pärssisiä.

Kansainvälistä toimintaa Pärssinen harjoitti perustamansa Eurotoques Finlande Suomen Eurokokit -yhdistyksen kautta. Hän toimi monta vuotta yhdistyksen puheenjohtajana ja vei suomalaista ruokaa ja raaka-aineita ympäri maailmaa, muun muassa kaikkiin pohjoismaihin Färsaaria myöten sekä Ranskaan, Belgiaan, Japaniin ja Vietnamiin. Reilun kymmenen vuodan ajan Pekka Pärssinen oli yhdistyksen kunniapuheenjohtaja.

Ravintola Kareliassakin erityistä kiitosta saaneet kalaruoat olivat Pekka Pärssiselle tärkeitä. Hänen vetämänsä Eurokokit-järjestö teki vahvasti töitä suomalaisen kalan puolesta. Suomalaisten kalalajikkeiden lisäksi riista, sienet ja marjat sekä paikallisesti kasvatetut ja viljellyt raaka-aineet olivat hänen ruokiensa menestyksen salaisuus.

Karjalan Liitto on välittänyt osanoton Pekka Pärssinen omaisille.