Merkkejä ansioituneille

Karjalan Liiton korkein ansiomerkki Eija Vilppaalle ja Elena Bogdanovalle

21.11.2020 11:00

Pro Carelia -ansiomerkki Elena Bogdanovalle ja Eija Vilppaalle

Karjalan Liitto on myöntänyt Pro Carelia -ansiomerkin Kizhin museon johtajalle Elena Bogdanovalle ja näyttelijä Eija Vilppaalle.

Karjalan tasavallassa sijaitsevan maailmanperintökohteen, Kizhin museon johtaja Elena Bogdanova on Karjalan Liiton pitkäaikainen yhteistyökumppani. Hän on toiminut 2000-luvun alusta lähtien Karjalan Liiton ja Venäjän Karjalan eri toimijoiden yhdessä järjestämien karjalan kielen ja karjalaisen kulttuurin koulutusten organisoijana ja opettajana. Vuosina 2010–2015 hän hoiti Karjalan tasavallan kulttuuriministerin tehtävää.

Kizhin museo on Unescon maailmanperintökohde Äänisellä Karjalan tasavallassa. Museonjohtajana Elena Bogdanova on tuonut vahvasti esille karjalaista kulttuuria, hän on tuottanut erilaisia näyttelyitä eri puolilla Eurooppaa muun muassa karjalaisesta puuarkkitehtuurista ja tekstiilitöistä. Hän on pitänyt yllä karjalan kieltä, ja puhunut sen säilyttämisen puolesta niin Venäjän Karjalassa kuin Suomessakin.
Elena Bogdanova on syntynyt 23.7.1973 Suurenmäen kylässä Aunuksen piirissä. Hän on livvinkarjalainen.

Näyttelijä-ohjaaja Eija Vilpas on tuonut omalla iloisella ja pulppuavalla persoonallaan karjalaisuutta esille näyttelijän ja ohjaajan työssään sekä harrastustoiminnassaan karjalaisyhteisöissä. Lisäksi hän tuo karjalaisuutta esille puheenparressaan. Karjalan Liiton 80-vuotisjuhlavuoden näytelmä Karjalaisten tarina piti esittää Karjalaisilla kesäjuhlilla Helsingissä kesällä 2020. Koronapandemian takia kesäjuhlat peruttiin eikä näytelmää päästy esittämään kesällä. Kirsti Mannisen käsikirjoittama näytelmä on Eija Vilppaan ohjaama. Karjalaisten tarina -näytelmästä esitettiin syksyllä kaksi näytöstä ja lisänäytöksiä esitetään keväällä 2021.

Eija Vilpas on ohjannut harrastajanäyttelijöitä innostavalla ja kannustavalla tavalla, saaden lähtökohtaisesti karjalaisen perheen surullisesta tarinasta hetkittäin jopa hauskan sekä tulevaisuuteen katsovan.
Eija Vilpas on syntynyt 17.7.1957 Tuusulassa. Hänellä on karjalaiset sukujuuret.

Pro Carelia -merkki on Karjalan Liiton korkein ansiomerkki

Pro Carelia -kunniamerkki on luovutettu vuosittain henkilölle tai yhteisölle, joka on tehnyt merkittävällä tavalla karjalaisuutta tunnetuksi oman työnsä tai luottamustehtäviensä kautta. Pro Carelia -kunnianosoituksia on luovutettu rajallisesti. Ensimmäisen Pro Carelia -merkin saaja oli tasavallan presidentti Martti Ahtisaari vuonna 2000. Ansiomerkkiä on jaettu vuosittain muun muassa tieteen, taiteen, kulttuurin, musiikin ja kirjallisuuden alojen asiantuntijoille.

Karjalan Liitto ry viettää tänä vuonna 80-vuotisjuhlavuotta. Liitto perustettiin viisi viikkoa talvisodan päättymisen jälkeen kaksipäiväisessä kokouksessa Helsingissä 20.–21.4.1940. Nyt Karjalan Liitto on valtakunnallinen kulttuurijärjestö, johon kuuluu lähes 30 000 jäsentä. Sen toiminta painottuu karjalaisen kulttuurin ylläpitoon ja edistämiseen. Karjalan Liiton puheenjohtaja on Outi Örn.
Pro Carelia -ansiomerkki luovutettiin Eija Vilppaalle lauantaina 21.11.2020 Karjalatalossa Helsingissä ennen Karjalan Liiton liittovaltuuston kokousta.

Elena Bogdanovalle ansiomerkki annetaan myöhemmin sovittavana ajankohtana.

Lisätietoja:
Karjalan Liiton toiminnanjohtaja Pertti Hakanen