Vuoden karjalaiset kirjat – Evakkotaival ja Souda souda Sorolaan

16.11.2019 14:00

Evakkotaival – Karjalan siirtoväen tarina on Karjalan Liiton Vuoden 2019 karjalainen kirja ja Souda souda Sorolaan – Jaakkiman kylä Laatokan sylissä on Vuoden karjalaisen pitäjä- ja kyläkirjakisan voittaja.

Karjalan Liiton liittovaltuuston varapuheenjohtaja, talousneuvos Maija-Liisa Lindqvist valitsi Vuoden karjalaiseksi kirjaksi Evakkotaival – Karjalan siirtoväen tarina, joka on jyhkeä tietopaketti siirtokarjalaisten kokemista evakkotaipaleista.
– Karjala on ehtymätön aarreaitta evakoille jälkeläisineen, tutkijoille ja kaikille historiasta, kulttuurista ja monipuolisista luontoarvoista kiinnostuneille.
Kirjaan ovat kirjoittaneet muun muassa kirjailija Laila Hirvisaari ja historiantutkija, FT Keijo K. Kulha. Hirvisaari kertoo kirjassa lähdöstään kuusivuotiaana sotaorpona evakkoon. Hänen tarinansa muistuttaa, kuinka laaja oli evakkokokemusten kirjo: pelkoa, turvaa, halveksuntaa, myötätuntoa, toivoa, epätoivoa. Keijo K. Kulha selvittää kattavasti, kuinka väestönsiirrot ja valtava asutustyö toteutettiin ja miten lähes mahdottomalta tuntuneessa tehtävässä onnistuttiin.
Maija-Liisa Lindqvist perusteli Vuoden karjalaisen kirjan valintaansa:
– Teos on valtava tietopaketti Karjalasta ja palkitsee lukijansa sivu toisensa jälkeen. Säädetyt lait, toimeenpano ja evakoiden hätä tulevaisuudesta kertovat karua kieltään. Kokonaan menetettyjen kolmen kaupungin, kahden kauppalan ja 39 maalaiskunnan kuvaukset kertovat miten monipuolinen menetetty Karjala oli. Kuitenkin karjalaisten sinnikkyys ja ahkeruus mahdollistivat uuden elämän rakentamisen. Itkemättä en kirjasta selvinnyt.

Evakkotaival – Karjalan siirtoväen tarina
Julkaisija: Amanita, 2019.
Mitat: 250 x 300 mm, 496 sivua, yli 360 kuvaa.
Tekstit: Keijo K. Kulha, Laila Hirvisaari, Pertti Hakanen, Sari Savikko, Hanna Pukkila-Toivonen.
Rajoitettu, numeroitu painos – 1939 kappaletta.

Souda souda Sorolaan – Jaakkiman kylä Laatokan sylissä on Vuoden karjalainen kyläkirja

Souda souda Sorolaan on Vuoden 2019 karjalainen pitäjä- ja kyläkirjakisan voittaja.
Vuoden karjalaisen pitäjä- ja kyläkirjakisan voittajan valitsi Karjalaisten Pitäjäyhdistysten Liiton varapuheenjohtaja Sami Suviranta. Hänen valintansa on Souda souda Sorolaan – Jaakkiman kylä Laatokan sylissä.
Sami Suvirannan perustelut:
– Sorolan kylän asukkaat ja heidän elämänmenonsa tulevat kirjan sivuilta läheisiksi tutuiksi lukijalle. Huikean näkymän Laatokalle tarjoava Annanriutta kuvataan tarujen ja tiedon valossa. Jopa ylitsepursuavissa aineksissa ovat mukana myös mervenneet ja marjamämmi.
Suvirannan mukaan kirjan kieliasu on erinomainen ja painotyö laadukas. Valokuvia täydentävät kartat ja lehtileikkeet. Toimittajat ja taittajat osoittavat sekä ammattitaitoa että lämmintä eläytymistä sorolaisten oloihin kauniissa Karjalan kotikylässä.

Souda souda Sorolaan -kirjan ovat toimittaneet Tea Itkonen ja Marjatta Pöllänen. Kustantaja on Suur-Jaakkimalaiset ry.

Vuoden karjalaiset kirjat julkistettiin lauantaina 16.11.2019 Karjalaisilla suku- ja pitäjämarkkinoilla Karjalatalossa, Käpylänkuja 1, 00610 Helsinki.