Virtuaalisessa joulukalenterissa tutustutaan siirtoseurakuntien kohtaloihin

22.11.2021 08:46

Karjalan Liitto julkaisee marraskuussa yhteistyössä Mikkelin hiippakunnan tuomiokapitulin ja Paavali Juusten säätiön kanssa kirjan Selostuksia eräiden siirtoseurakuntien kohtaloista ja sotatapahtumista 19391949.

Liitto toteuttaa tänä vuonna ensimmäistä kertaa virtuaalisen joulukalenterin, jossa joulukuun alusta aina aattoon asti luodaan päivittäin lyhyt silmäys yhteen julkaisun siirtoseurakunnista. Tiedätkö minkä seurakunnan kirkko oli täynnä siviilejä ja sotilaita muistamassa itsenäisyyspäivää vuonna 1939, vain päivää ennen evakuointia? Tai tiedätkö minkä seurakunnan kirkkoherra vietti jouluaattoa vuonna 1939 aivan yksin suljettujen ja peitettyjen ikkunoiden takana, muistellen menneitä jouluja, joita oli vietetty valaistussa huoneistossa kuusen ääressä. Tule tutustumaan näihin kertomuksiin, kun uusi luukku aukeaa päivittäin aattoon asti Liiton Facebook-sivulla.

Kuva Uudenkirkon seurakunnan kirkon sisältä vuonna 1936.