Tulossa uusi julkaisu siirtoseurakuntien kohtaloista ja sotatapahtumista 1939-1949

11.08.2021 18:00

”Kirkollisista rakennuksista ei jäänyt muuta jäljelle kuin kivijalat, uusi kirkko oli raunioina ja hautausmaa perinpohjin tuhottu, muistomerkit haudoilta poisviedyt pitkienkin matkojen päähän. Hautausmaaksi ei paikkaa tuntenut, sillä niin perinpohjin se oli tuhottu.” Näin kuvasi kirkkoherra J.O. Markkola talvisodan tuhoja seurakunnassaan Äyräpäässä.

Moskovan rauhassa 1940 Viipurin luterilaisen hiippakunnan 92 seurakunnasta 41 menetti alueensa kokonaan ja 18 osittain. Yhdenkään seurakunnan kirkko ei säilynyt vaurioitta, 20 seurakuntaa menetti kokonaan kirkkonsa. Lisäksi tuhoutui 18 seurakuntataloa sekä 42 pappilaa ja kanttorilaa. Hautausmaat kärsivät merkittäviä tuhoja. Evakkoon joutui lähtemään lähes 400 000 seurakuntalaista.

Mikkelin hiippakunnan tuomiokapituli pyysi syyskuussa 1949 siirtoseurakuntia laatimaan kahdeksan sivun mittaisen kertomuksen siirtoseurakuntien kohtaloista ja sotatapahtumista 1939–1949. Mikkelin hiippakunnan tuomiokapitulin arkistossa on yhtenä sidottuna asiakirjana saapuneet kertomukset kaikkiaan 23 seurakunnasta. Tietoa ei ole siitä, miksi vain osa seurakunnista vastasi tuomiokapitulin pyyntöön.

Mikkelin hiippakunnan tuomiokapituli, Paavali Juusten Säätiö sekä Karjalan Liitto julkaisevat marraskuussa 2021 nämä kertomukset uutena julkaisuna. Julkaisussa ovat mukana alkuperäiset kertomukset puhtaaksi kirjoitettuna, valokuvineen ja liitteineen. Lisäksi julkaisussa on kertomuksiin johdattava piispa Seppo Häkkisen kirjoittama artikkeli. Kirjan on toimittanut Karjalan Liiton puheenjohtaja Outi Örn. Kirjan julkistustilaisuuden ajankohta ilmoitetaan myöhemmin. Julkaisu tulee aikanaan myyntiin Karjalan Liiton SieMie-puotiin sekä verkkokauppaan.

Mukana julkaisussa ovat seuraavat luterilaiset seurakunnat: Antrea, Heinjoki, Hiitola, Ihantala, Impilahti, Johannes, Jääski, Kirvu, Kivennapa, Kuolemajärvi, Käkisalmen kaupunki- ja maaseurakunta, Muolaa, Vpl. Pyhäjärvi, Räisälä, Sakkola, Seiskari, Soanlahti, Sortavalan kaupunkiseurakunta, Uusikirkko, Viipurin maaseurakunta, Viipurin tuomiokirkkoseurakunta, Vuoksela, Vuoksenranta ja Äyräpää. Ortodoksiseurakunnista ei ole olemassa vastaavia koostettuja kertomuksia.

Lisätietoja: Karjalan Liiton puheenjohtaja Outi Örn, p. 050 304 1444, outi.orn@karjalanliitto.fi

Konekivääripesäke Kuolemajärven hautausmaalla. Kirjan kuvitusta
Konekivääripesäke Kuolemajärven hautausmaalla (kirjan kuvitusta).

Pappilan raunioita Uudellakirkolla. Kirjan kuvitusta.
Pappilan raunioita Uudellakirkolla (kirjan kuvitusta).