Runonlaulaja Elmi Tsokkisen muistomitali äänellä itkijä Pirkko Fihlmanille

21.11.2020 11:05

Äänellä itkijä Pirkko Fihlmanille Elmi Tsokkisen mitali

Äänellä itkijä Pirkko Fihlman.
Karjalan Liitto on päättänyt myöntää runonlaulaja Elmi Tsokkisen muistomitalin äänellä itkijä Pirkko Fihlmanille karjalaisen kulttuurin, erityisesti itkuvirsiperineen ja äänellä itkun hyväksi tehdystä erittäin ansioituneesta ja merkittävästä työstä.
Pirkko Fihlman on karjalaisen itkuvirsiperinteen elvyttäjä ja jatkaja. Hän nosti esille yhteisölliseen kokemiseen ja tunteiden jakamiseen kytkeytyvän kansanperinteen, itkuvirren.

Pirkko Fihlman on ollut perustamassa Äänellä Itkijät ry:tä vuonna 2001 ja hän on ollut yhdistyksen voimahahmoja ja pitkäaikainen puheenjohtaja ja nykyisin kunniapuheenjohtaja.

Äänellä itkemistä ja itkuperinteitä hän on opettanut eri-ikäisille ihmisille kursseilla, joille on osallistunut vuosien mittaan lähemmäs pari tuhatta aiheesta kiinnostunutta, niin miehiä kuin naisiakin.  Pirkko Fihlman on tehnyt aihetta tunnetuksi myös ulkomailla. Kursseilla hän tuo vahvasti esille itkuvirret ja äänellä itkun ihmistä hoitavana prosessina.
Pirkko Fihlman on tehnyt itse lukuisia itkuja eri aihepiireistä ja tuonut esille sen, että itkua voi tehdä monista aiheista, niin surullisista kuin iloisissa teemoista.

Pirkko Fihlman on syntynyt Sortavalassa 20.5.1937. Vuosina 1942–1945 hän oli sotalapsena Ruotsissa.

Runonlaulaja Elmi Tsokkisen muistomitali luovutettiin Pirkko Fihlmanille Karjalan Liiton liittovaltuuston kokouksen yhteydessä 21.11.2020.

Runonlaulaja Elmi Tsokkinen

Elmi Tsokkinen o.s. Kokko (s. 5.7.1885, k. 12.4.1979) oli suojärveläinen runonlaulaja.  Hän oli naimisissa korpiselkäläisen Sergei Tsokkisen kanssa. Heille syntyi 11 lasta, joista neljä kuoli pienenä ja kaksi poikaa kuoli sodassa. Tsokin talo Korpiselässä toimi majatalona, joten Elmi Tsokkinen joutui huolehtimaan lasten lisäksi myös matkailijoista. Viikoittain majoittujina olivat hirvenhiihtäjät Vornaset ja Shemeikat sekä kala-, riista- ja puutavaramiehet runonlaulupitäjistä. Heiltä Elmi oppi monia runoja ja suakkunoita. Elmi Tsokkinen oli myös taitava parantaja.

Evakkotie toi Elmin perheineen Pohjanmaalle, ja sieltä Helsinkiin. Elmi Tsokkinen esitti äidinäidiltään ja tädiltään oppimia itkuvirsiä eri tilaisuuksissa. Hänen mummonsa Palaga Happo o.s. Vornanen velvoitti Elmiä viemään Vornasten lauluperinnettä eteenpäin.

Essi Renvallin suunnittelema mitali

Elmi Tsokkisen pronssisen mitalin on suunnitellut Essi Renvall. Mitalin on lyöttänyt vuonna 1976 Kalevalaisten Naisten Liitto, jonka kunniajäsen Elmi Tsokkinen oli. Kalevalaisten Naisten Liitto lahjoitti mitaleita Karjalan Liitolle.

Kommentointi

Otsikko: