Rauhaisaa joulunaikaa ja onnea uudelle vuodelle!

23.12.2020 19:30

Tämä merkillinen, haastava ja varmasti erilaisia ajatuksia kirvoittanut vuosi on viimeistä silausta vailla. On aika hiljentyä joulun viettoon.

Uusikirkko-seura ry. kiittää kaikkia jäseniään, yhteistyökumppaneita ja uusikirkkolaisuudesta kiinnostuneita kuluneesta vuodesta. Toivomme ensi vuoden osalta mahdollisuutta tavata toisiamme ja päästä jälleen matkailemaan sukumme kotiseuduille Uudellekirkolle. Hyvää Uutta Vuotta kaikille!

Oheiset kuvat ovat Pietarin pääkonsulaatissa taloudenhoitajana työskentelevän Marja Lyhdyn ottamia. Hän on tehnyt suuren työn loka-marraskuussa, jolloin hän kiersi lähes kaikki ns. luovutetun alueen hautausmaat. Hän vieraili myös Uudellakirkolla ja siisti alueen, asetti seppeleen ja kynttilän muistomerkille. Me kaikki uusikirkkolaiset kiitämme suuresti Marjaa hänen suorittamastaan urakasta!

Alla suora lainaus Marja Lyhdyn kommenteista:

"Ketjulla aidattu melko iso, kaunis hauta-alue. Paljon haravoitavaa, sillä hauta-alueella on kauniit lehtipuu rivistöt!! Häpeäkseni täytyy tunnustaa, etten haravoinut koko ketjun sisällä olevaa aluetta, sillä ymmärsin, että se olisi vienyt koko päivän. Haravoin kulkureitit ja muistomerkin vierustalta ehkä 5 x 5 metriä olevan alueen ja jo tuolta alueelta sain kantaa yli 20 isoa jätesäkillistä lehtiä. Keräsin kuitenkin koko alueelta kaikki maahan pudonneet risut ja isot oksat pois. Osa pudonneista oksista oli todella isoja ja mietinkin, että kesällä näkisi, onko puissa kuolleita oksia, jolloin ne voisi leikata pois. Alueen takaosassa eli portin molemmilla puolilla on tiheä pusikko, joten siellä olevaa ketjua tuskin erotti. Tähän aikaan vuodesta oli mahdotonta sanoa, onko kyseessä koristepensaat vai oliko kyse vatukosta.

Alueella kaikki oli muuten kunnossa eli muistomerkki ja risti olivat ehjät ja kunnossa. Samoin alueen ympäri kulkeva ketju oli ehjä, samoin kuin portti.

Katsotaan mikä on keli ensi viikolla, sillä haluaisin mennä hoitamaan haravoinnin loppuun…"