Pro Carelia -ansiomerkki sotavainajien muiston vaalijalle Pertti Suomiselle

14.06.2019 15:30

Karjalan Liitto myönsi Pro Carelia -ansiomerkin Sotavainajien muiston vaalimisyhdistyksen puheenjohtajalle, eversti evp. Pertti Suomiselle merkittävästä toiminnasta luovutetun Karjalan alueelle kadonneiden suomalaisten sotavainajien etsinnässä, sekä kentälle jääneiden sotilaiden jäänteiden tuomisessa kotiseurakunnan multiin. Lisäksi Pertti Suominen on toiminut aktiivisesti suomalaisten sankarihautausmaiden suojelemisessa Venäjän alueella.

Sotavainajien muiston vaalimisyhdistys ylläpitää vuosien 1939-1945 sodissa ja niiden sotavankeudessa menehtyneiden, Suomen rajojen ulkopuolelle jääneiden suomalaisten sotavainajien muistoa. Tavoitteena on, että omaiset saisivat tietoja sotavainajien vaiheista ja hautapaikoista sekä mahdollisuuden käydä heille pystytetyillä muistomerkeillä.

–Sotavainajien etsimisessä on kysymyksessä perinteen kunnioitus, sanoo Pertti Suominen.
Sotavainajien tunnistamisella on erityisen suuri merkitys vainajien omaisille. — Omaisille on erittäin tärkeää, että kaatuneet löydetään ja tunnistetaan.

Karjalan Liitto on Sotavainajien muiston vaalimisyhdistyksen perustajajäsen. Sotavainajien muiston vaalimistyö liittyy läheisesti karjalaisille tärkeään siviilihautausmaiden suojelemiseen.

Pro Carelia -merkki on Karjalan Liiton korkein ansiomerkki

Pro Carelia -kunniamerkki on luovutettu vuosittain henkilölle tai yhteisölle, joka on tehnyt merkittävällä tavalla karjalaisuutta tunnetuksi oman työnsä tai luottamustehtäviensä kautta. Pro Carelia -kunnianosoituksia on luovutettu rajallisesti. Ensimmäisen Pro Carelia -merkin saaja oli tasavallan presidentti Martti Ahtisaari vuonna 2000.

Karjalan Liitto ry täyttää ensi vuonna 80 vuotta. Liitto perustettiin viisi viikkoa talvisodan päättymisen jälkeen kaksipäiväisessä kokouksessa Helsingissä 20.-21.4.1940. Nyt Karjalan Liitto on valtakunnallinen kulttuurijärjestö, johon kuuluu lähes 30 000 jäsentä. Liiton toiminta painottuu karjalaisen kulttuurin ylläpitoon ja edistämiseen. Karjalan Liiton puheenjohtaja on Pertti Hakanen.

Pro Carelia -ansiomerkki luovutettiin Pertti Suomiselle perjantaina 14.6.2019 Hämeenlinnassa Karjalaisten kesäjuhlien juhlaseminaarin yhteydessä, jossa Pertti Suominen luennoi aiheesta Sankarivainajia itärajan takaa.