Meijän hierus – esseitä karjalan kielestä

22.02.2019 15:00

Kieliasiat kiinnostavat, puhuttavat ja usein jakavat suomalaisia. Saako kirjoittaa alkaa satamaan vai onko ainoastaan alkaa sataa oikein? Tekeekö englannin voittokulku suomen kielestä uhanalaisen? Saako opinnäytetyön kirjoittaa savoksi, ja kuka päättää, saako vai ei? Ovatko suomen murteet uhanalaisia kieliä? Kuuluuko valtion rahoittaa karjalan kielen elvytyshanketta Suomessa? Onko karjalan kielelle osoitettu taloudellinen tuki pois ruotsinkielisten tai saamenkielisten tähän asti saamista avustuksista? Onko karjalan kieliä yksi vai monta? Ja ketä se ylipäänsä kiinnostaa?

Karjalan Sivistysseuran 22.2.2019 julkaisema Meijän hierus – esseitä karjalan kielestä on kenen tahansa kieliasioista ylipäänsä tai erityisesti karjalan kielestä kiinnostuneen luettavaksi soveltuva kokonaisuus. Kirjoituksia on kaikkiaan viisitoista ja kirjoittajia kaksikymmentä. Mukana on niin karjalan tutkijoita kuin kielen käyttäjiäkin. Kirjoittajista osa on nuoria ja osa varttuneita, osa äidinkielisiä puhujia ja osa karjalan aikuisiällä opiskelleita, osa sukujuuriltaan karjalaisia ja osalle karjalasta on jostakin muusta syystä tullut läheinen ja tärkeä kieli. Muutaman sivun mittaiset esseet ovat asiasisällöltään ja tyyliltään keskenään hyvin erilaisia: osa on enemmän tutkijanotteella kirjoitettuja analyysejä, kun taas osa on hyvinkin henkilökohtaisia pohdiskeluja kirjoittajaa itseään koskettavista teemoista.

Kirjoitukset sitoo yhteen usko karjalan kielen tulevaisuuteen elävänä kielenä ja yhteistyön voimaan tuota päämäärää tavoiteltaessa. Meijän hierus pyrkii lisäämään yleistä ymmärrystä siitä, mitä karjalan kieli puhujilleen ja puoltajilleen merkitsee ja miksi karjalan säilymisellä on yhteiskunnallisestikin väliä. Kirja tekee myös osaltaan näkyväksi sen työn moninaisuutta, jota mitä erilaisimmat ihmiset kahta puolta Suomen ja Venäjän rajaa tekevät, jotta karjalan kielellä kaikista menneisyyden vaikeuksista ja nykyisistä haasteista huolimatta olisi valoisa tulevaisuus elävänä ja jatkuvasti kehittyvänä kielenä kielten joukossa.

Julkaisun ovat toimittaneet Karjalan Sivistysseuran puheenjohtaja Eeva-Kaisa Linna ja professori Anneli Sarhimaa Mainzin yliopistosta. Kirjan on kuvittanut petroskoilainen taiteilija Ilya Padchin. Kirjaa voi tilata Karjalan Liiton SieMie-puodista, toimisto@karjalanliitto.fi hintaan 15 euroa + toimituskulut.