Karjalan Liiton puheenjohtajisto ja liittovaltuutetut - Karjalan Liiton liittokokous

24.08.2020 12:52

Karjalan Liiton puheenjohtajisto valittiin liittokokouksessa 23.8.2020. Puheenjohtajiston lisäksi valittiin myös piiriorganisaatioiden ja säätiöiden liittovaltuutetut liittokokouskaudelle 2020-2023. Liittovaltuutetuissa on myös kuusi eri alojen yhteiskunnallista vaikuttajaa.

Liittokokouksessa hyväksyttiin muun muassa liiton toimintastrategia, sääntömuutosesitykset ja karjalaisen kulttuuriyhteistyön ohjelma. Valtuuston esitysten mukaisesti jäsenmaksut säilyvät ennallaan.

Liittovaltuuston puheenjohtaja on ministeri Matti Puhakka. 1. varapuheenjohtaja on professori Martti Talja ja 2. varapuheenjohtaja on kansanedustaja Heikki Autto.

Liittohallituksen puheenjohtaja on hallintojohtaja Outi Örn, 1. varapuheenjohtaja on kansanedustaja Jukka Kopra ja 2. varapuheenjohtaja on järjestöasiantuntija Eevaliisa Kurki.

Karjalan Liiton puheenjohtajisto, Martti Talja, Matti Puhakka, Outi Örn, Eevaliisa Kurki, Jukka Kopra. Kuvasta puuttuu Heikki Autto.

Kuvassa vasemmalta liittovaltuuston 1. varapuheenjohtaja Martti Talja,
liittovaltuuston puheenjohtaja Matti Puhakka, liittohallituksen puheenjohtaja Outi Örn,
Kuvasta puuttuu liittovaltuuston 2. varapuheenjohtaja Heikki Autto.

Liittovaltuusto 2020-2023

Karjalan Liiton liittovaltuuston edustajat tulevalle liittokokouskaudelle valittiin myös liittokokouksessa.
Liittovaltuustoon valittiin 24 piiriorganisaatioiden ja säätiöiden edustajaa ja heille varaedustajat. Lisäksi valittiin kuusi yhteiskunnallisen elämän eri alueiden edustajia, jotka ovat kansanedustaja Seppo Eskelinen, eduskunnan valiokuntakanslian sihteeri Minna Hurme, kansanedustaja Kimmo Kiljunen, Maanmittauslaitoksen pääjohtaja Arvo Kokkonen, museonjohtaja Terhi Pietiläinen ja tietokirjailija Risto Uimonen.

Katso liittovaltuustoon valitut henkilöt täältä

Liittokokous poikkeusoloissa

Karjalan Liiton liittokokous pidettiin koronapandemiasta johtuen poikkeusoloissa. Turvavälit, kasvomaskit ja käsidesit otettiin käyttöön kokouksessa.

Liittokokouksen aluksi kuultiin sopraano Tiina Kokkosen laulua Ilona Saarikosken pianosäestyksellä.

Puheenjohtaja Pertti Hakanen toivotti liittokokousväen tervetulleeksi ja välitti tasavallan presidentti Sauli Niinistön ja eduskunnan puhemies Anu Vehviläisen tervehdykset Karjalan Liiton 80-vuotisjuhlavuoden kunniaksi.

Valtioneuvoston terveiset toi tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko. Hän korosti Karjalan Liiton ja karjalaisen kulttuurin merkitystä suomalaisessa yhteiskunnassa. Saarikko rohkaisi karjalaisia vaalimaan heille ominaisia hyveitä – elämänmyönteisyyttä, vieraanvaraisuutta ja perhekeskeisyyttä.

Runsas keskustelu ja lukuisat äänestykset siivittivät liittokokousta, jonka kesto oli yli kahdeksan tuntia.

Sopraano Tiina Kokkonen ja Ilona Saarikoski, piano.

Sopraano Tiina Kokkonen ja pianisti Ilona Saarikoski esiintyivät liittokokouksessa.

Tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko puhui liittokokouksessa. Hän rohkaisi karjalaisia vaalimaan heille ominaisia hyveitä – myönteisyyttä, vieraanvaraisuutta ja perhekeskeisyyttä.

Tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko puhui liittokokouksessa.
Hän rohkaisi karjalaisia vaalimaan heille ominaisia hyveitä – myönteisyyttä,
vieraanvaraisuutta ja perhekeskeisyyttä.

Liittokokouksessa äänestettiin lukuisia kertoja.

Liittokokous valitsi puheenjohtajiston. Kuvassa vasemmalta liittovaltuuston 1. varapuheenjohtaja Martti Talja, liittovaltuuston puheenjohtaja Matti Puhakka, hallituksen puheenjohtaja Outi Örn, hallituksen 2. varapuheenjohtaja Eevaliisa Kurki ja hallituksen 1. varapuheenjohtaja Jukka Kopra. Kuvasta puuttuu liittovaltuuston 2. varapuheenjohtaja Heikki Autto.
Liittokokous valitsi Karjalan Liiton puheenjohtajiston.
Kuvassa vasemmalta liittovaltuuston 1. varapuheenjohtaja Martti Talja,
Kuvasta puuttuu liittovaltuuston 2. varapuheenjohtaja Heikki Autto.