Karjalan Liiton korkein ansiomerkki Heikki A. Reenpäälle

07.12.2017 00:00

Heikki A. Reenpää.

Karjalan Liitto on myöntänyt korkeimman ansiomerkin, Pro Carelia -merkin kiitokseksi mittaamattoman arvokkaasta kulttuurityöstä professori Heikki A. Reenpäälle. Mitalin luovuttivat Karjalan Liiton itsenäisyyspäivän juhlassa 6.12.2017 liittovaltuuston puheenjohtaja, ministeri Matti Puhakka ja kunniapuheenjohtaja Markku Laukkanen.

Reenpää teki laajasti tunnustetun elämäntyönsä Kustannusyhtiö Otavassa ja oli muun muassa perustamassa Eino Leino -seuraa. Talvi- ja jatkosodassa Reenpää toimi operatiivisissa ilmatorjuntatehtävissä. Reenpään työ karjalaisen hengen edistämiseksi on tapahtunut yhdeksällä eri vuosikymmenellä.

Luonto ja sivistys

Karjalan Liiton itsenäisyyspäivän juhlan puheessa professori Reenpää kertoi, miten suuri arvo on Karjalan luonnolla. Jo lapsuudessa hän teki pyöräretkiä Salmissa, Suistamolla ja muualla Laatokan Karjalassa. Lukuisat metsästys- ja kalastusmatkat ovat vahvistaneet luonnonrikkauden ainutlaatuisuuden merkitystä hänelle.

Tulisieluisena karjalaisen heimon puolustajana tunnettu Reenpää on kirjoittanut lukuisia Karjala-aiheisia kirjoja sekä mahdollistanut kustannusjohtajana, ettei Karjala ole päässyt unohtumaan suomalaisten mielistä ja sydämistä. Innokkaana luontoihmisenä hän on kymmeniä kertoja vieraillut rajan takaisessa Karjalassa metsästys- ja kalastusretkillään.

Professori Reenpää korosti, että Karjala on kuin äiti. Sen merkitys karjalaisille on yhtä tärkeä.

Heikki Reenpään äiti oli Parviaisten sukua Joensuusta ja isä alun perin Kukkosten suku Ilomantsista. Heikki Kukkonen, myöhemmin Henrik Renqvist, on julkaissut noin 70 hengellistä teosta. Hän oli tunnettu karjalainen herätyspappi. Professori Reenpään isoisä perusti Otavan.

Juhlapuheessaan professori Heikki A. Reenpää kiitti valistuksen merkitystä – siihen pohjaa suomalainen menestys. Valistus on asia, josta Suomen juhlavuonna on muistutettava tulevia sukupolvia, perintönä seuraavalla sadalla itsenäisyyden vuodelle.