Karjalaisen kansan messu Vammalan seurakuntatalolla 6.11.2011

06.11.2011 00:00

Teksti ja kuvat: Karjalaseurojen Satakunnan piirin varapuheenjohtaja ja piirin hengellisen toimikunnan puheenjohtaja Pekka Salonen

Pyhäinpäivän jälkeisenä sunnuntaina kajahti Vammalan seurakuntatalon juhlasalissa Karjalaisen kansan messu. Messu on joensuulaisen lauluntekijä-pastori Tapani Nuutisen käsialaa, sävelet nousevat kalevalaisesta runonlauluperinteestä ja sanat itäsuomalaisesta sielunmaisemasta. Messu toteutettiin Vammalan Karjalaseuran järjestämässä perinteisessä pyhäinpäiväjuhlassa, jolla Huittisten ja Äetsän karjalaseurojen kanssa on pitkä perinne järjestää vuorovuosin. Nyt juhla oli laajennettu koko Karjalaseurojen Satakunnan piiriä koskevaksi hengelliseksi juhlaksi.

PieniSuuriMissio ja Sastamalan seurakunta vastasivat messun toteuttamisesta. Messusta teki erityisen myös saarnan tilalla nähty evakkonäytelmä, jossa näkyi ja kuului lähdön sekä uuteen tupaan tulemisen tunnelmia – molemmin puolin pirtinpöytää. Tilaisuudessa kerättiin kolehti, joka tullaan osoittamaan Petroskoin evankelisluterilaiselle seurakunnalle.

Salin täysi juhlaväki, noin 150 karjalahenkistä vierasta, sai nauttia mieleenpainuvan iltapäivähetken – muistojen iltapäivän. Tilaisuus päättyi juhlalliseen ehtoollisella käyntiin.

Juhlan tunnelmaa kuvien välityksellä: