27.6.2022 Suru-uutinen; Jääski-juurinen valokuvataiteilija Raakel Kuukka on kuollut

27.06.2022 15:49

Maamme eturivin valokuvaajien joukkoon kuulunut, Jääski-juurinen Raakel Kuukka on kuollut.

Tieto kuolemasta vahvistettiin Helsingin Sanomille lähipiiristä.

Yhtenä osana Raakelin taiteilijauraa olivat hänen puhuttelevat videonsa ja valokuvansa Jääskestä, evakkomatkoilla mukana kulkeneista esineistä ja Kuukan perheen sotien jälkeisestä kodista Anjalan Muhniemellä.

Raakel Kuukka asui lapsuutensa ja nuoruutensa karjalaissiirtolaisten muodostamassa kyläyhteisössä. Evakkous, sodan jäljet ja muistot olivatkin Kuukan pitkäaikaisia aiheita.

Karjalaisuus ja suvun koti Jääsken Lottolassa näkyivät hänen teoksissaan arjen esineiden esille nostoina. Kuukka kuvasi niin evakkokaappia, punaista pitsihuivia kuin asemasodan aikana veistettyjä korurasioita. Asioita ja esineitä, jotka ovat osa karjalaisten siirtolaisten suurta tarinaa.

Raakel Kuukan valokuva- ja videoteoksista koostunut Kotiseutumatka -näyttely oli Karjalaisten kesäjuhlien päänäyttely Kouvolassa vuonna 2018.  Kotiseutumatkoja -näyttely oli Jääski-seuran, Karjalan Liiton ja Karjalaisseurojen Kymenlaakson piirin kutsunäyttely, tukijana Karjalan kulttuurirahasto.

Näyttelyssä oli valokuva- ja videoteoksia,  joiden lähtökohta on  taiteilijan vuonna 1989 tekemä  kotiseutumatka sukujuurilleen luovutettuun Karjalaan.

"Karjala on läsnä kaikessa, mikä kulkee siirtolaisten mukana: murteessa, ruoanlaitossa, vanhempien koti-ikävässä ja kertomuksissa. Muutamat sieltä tuodut esineet ovat muuttuneet muistoiksi. Olen valokuvannut isäni sodassa veistämiä puu- ja kiviesineitä toistuvasti laajentaen sarjaa kirpputoreilta ostamillani puhdetöillä", Kuukka kertoi näyttelyn yhteydessä 2018.

Kuukka pohdiskeli valokuvissaan, miten ihminen selviytyy vaikeissa olosuhteissa? Mitä jälkiä  sodanjälkeiset sukupolvet kantavat mukanaan ja mitä  yhtymäkohtia historialla ja nykyhetkellä on?

Videoinstallaatiossa "Irjan kertomus" taitelijan täti kertoi lapsuudenaikaisista evakkomatkoistaan ja taustalla näkyi tyhjä kylätie.  Videossa "Serkkukuoro" laulettiin kadonneista karjalaisista paikkakunnista.

Maamme tunnetuimpiin valokuvataiteilijoihin kuuluva Raakel Kuukka toi karjalaisten evakkojen ja heidän lastensa sukupolvikokemukset esille harvinaislaatuisina ja omintakeisina kuvina.

Me Jääski-juuriset olemme menettäneet arvokasta perinnettämme hienosti kuvanneen tuntojen tulkin.

Kuvat Kotiseutumatka-näyttelystä Kouvolan pääkirjastossa 2018, kuvaaja: Kirsi Juura.