Miten pyörii leipojan piirakkapulikka - karjalanpiirakkakisa Lappeenrannassa 23.3.

13.03.2024 12:15

Piirakkakisa on osa Karjalan Liiton perinnetoimintaa, joka ylläpitää ja tekee tunnetuksi karjalaisuutta. Valtakunnalliset piirakkamestaruuskisat järjestetään Lappeenrannassa 23.3.2024. Kilpailupaikkana on Saimaan Ammattiopisto, Pohjolankatu 12, 53100 Lappeenranta.

Kaikki halukkaat ovat lämpimästi tervetulleita osallistumaan kisaan ja kokeilemaan, miten piirakkapuolikka pyörii käsissä. Osallistujilta ei vaadita erityisosaamista. Kisassa leivotaan karjalanpiirakoita. Yleisö on tervetullutta seuraamaan kisoja. Kisojen yhteydessä järjestetään erilaisten perinnepiirakoiden maksuttomat maistiaiset. Lisäksi kisapaikalla palvelee kahvio.

Kisapäivä käynnistyy klo 10.30 VIP-kisalla, jossa tunnetut henkilöt maakunnasta ja kauempaakin kokeilevat taitojaan. VIP-kisassa mukana mm. Parikkalan kunnanjohtaja Mervi Pääkkö, kansanedustaja Suna Kymäläinen, Imatran kaupungin palvelujohtaja Arja Kujala ja näyttelijä Eija Vilpas.

Varsinainen kisa käynnistyy klo 11.00. Piirakkamestaruudesta kisataan useissa eri sarjoissa, tytöille ja pojille on ikäsarjat, naisille ja miehille omat sarjat. Kisat ovat kaikille avoimet, rohkeasti mukaan.

Piirakkakisan sarjat:

• alle 5-vuotiaat pojat ja tytöt
  • 5–7-vuotiaat pojat ja tytöt
  • 8–10-vuotiaat pojat ja tytöt
  • 11–15-vuotiaat pojat
  • 11–15-vuotiaat tytöt
  • 16–24-vuotiaat nuoret
  • yli 25-vuotiaat naiset
  • yli 25-vuotiaat miehet

Piirakkamestareista ja alan ammattilaisista koostuva raati arvioi tehdyt piirakat. Kukin osallistuja tekee valmiista taikinasta ja täytteestä ohra- ja perunapiirakoita. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota muun muassa ulkonäköön ja tekotapaan.

Ilmoittautuminen Karjalan Liittoon, toimisto(at)karjalanliitto.fi. Kerro ilmoittautumisen yhteydessä, mihin sarjaan osallistut, nimesi, sähköpostiosoitteesi, puhelinnumerosi, seurasi (Karjalan Liiton jäsenet), alle 15-vuotiaiden sarjoissa syntymävuosi. Voi ilmoittautua kisaan vielä myös paikan päällä.

Lisätietoja Piirakkamestaruuskisoista:

Karjalan Liiton perinnetoimikunnan puheenjohtaja Kirsi Limatius, kirsi.limatius@olen.to, p. +358 40 549 4837.
Karjalan Liiton kulttuurituottaja Mervi Piipponen, mervi.piipponen@karjalanliitto.fi, p. 040 583 9295.