Tiedote / Liittohallituksen kokous 25.10.2023

26.10.2023 10:38

Karjalan Liiton liittohallitus kokoontui 25.10.2023 puheenjohtajansa Martti Taljan johdolla Karjalatalolla Helsingissä.

Liittohallituksen kokouksen pääasia oli liittovaltuuston 18.11.2023 pidettävän syyskokouksen valmistelu. Hallitus hyväksyi esitykset toimintasuunnitelmaksi ja talousarvioksi vuodelle 2024 vahvistettaviksi liittovaltuustolle. Lisäksi hallitus päätti, että karjalaisen uutis- ja kulttuurilehti Karjalan jatkamisesta päätöksen tekee Karjalan Liiton syksyn 2023 liittovaltuusto. Jäsenyhdistysten sääntöuudistuksen osalta todettiin, että se ei ole valmis liittovaltuuston käsiteltäväksi.

Liittohallitus käsitteli Liiton taloustilannetta. Liittovaltuustolle tehdään selvitys Liiton taloustilanteesta ja toimenpiteistä, joilla talous saataisiin tasapainotettua seuraavan toimintavuoden aikana. Hallitus kävi keskustelua Liiton avustuksista ja mahdollisuuksista päästä mukaan erilaisiin hankerahoituksiin. Valmistelua jatketaan. Karjalan Liitto on menestynyt Sitran dataidea-kilpailussa, tämä on uusi avaus verkostoitumisessa ja toiminnan kehittämisessä rahoituksen löytämiseksi.

Kokous sai tiedoksi Karjalan Liiton toimintaa ja vuoden kiertoon liittyvien tapahtumien järjestelyjen tilanteen, kuten talvisodan alkamisen muistojuhlan Oulussa 30.11.2023 ja itsenäisyyspäiväjuhlan Karjalatalolla Helsingissä 6.12.2023. Liiton ja jäsenyhteisöjen tapahtumista saa lisätietoa Liiton www-sivuilta, somesta ja uutiskirjeistä sekä Karjalan Kunnaat -järjestölehdestä.

Karjalaiset Kesäjuhlat 2024 järjestetään Mikkelissä kesäkuussa. Liittohallitus toivottaa karjalaiset ja kaikki Liiton ystävät lämpimästi tervetulleiksi juhlille sekä paikalliset aktiivit osallistumaan valmisteluihin, joita koordinoi liittohallituksen jäsen Eija Vänskä-Sinkkonen.

Liittohallitus käsitteli tavanomaiseen tapaan saapuneet ansiomerkkianomukset ja sai tiedoksi Heimotalo Oy:n ajankohtaiskatsauksen siltä osin kuin se koskee Liiton toimintaa Karjalatalossa. Raportti käsitteli tilojen lyhyellä ja pitkällä aikavälillä tarvittavaa uudistamista sekä pitkäaikaisen talonmiehen eläköitymistä ja seuraajan valintaa hänelle.

Kokouksen lopuksi muistutettiin, että Keski-Suomen piirin piirikierroksella järjestetään kaikille avoin paneelikeskustelu nykypäivän karjalaisuudesta ja Liiton historiateoksesta 30.10.2023 klo 16 Reaktori-salissa Jyväskylässä. Liiton varhempaa puheenjohtajaa Rauno Meriötä onnitellaan hänen 90- vuotismerkkipäivänsä johdosta.

Lisätiedot: puheenjohtaja Martti Talja, martti.talja@karjalanliitto.fi