Tiedote / Käkisalmen sankarihautausmaamuistomerkki on poistettu

TIEDOTE

25.9.2023

Käkisalmen sankarihautausmaamuistomerkki on poistettu

Meitä karjalaisia on kohdannut jälleen uusi takaisku. Käkisalmen kirkon viereen sankarihautausmaalle pystytetty suomalaisten sotilaiden muistomerkki on poistettu. Muistomerkin pystytti Karjalan Liiton jäsenyhteisö Pro Kexholm -yhdistys vuonna 2019. Muistomerkissä on venäläisen kirjaamistavan mukaan vuosiluvut 1939–1945 ja sen kylkiin on kaiverrettu 130 sotatoimissa kaatuneen suomalaisen sotilaan nimet syntymä- ja kuolinaikoineen sekä kahden lotan ja yhden sairaanhoitajan tiedot. Muita tekstejä muistokivessä ei ole. Kirkon toisella puolella oleva Käkisalmi-säätiö vuonna 1996 pystyttämä muistomerkki on tiettävästi paikallaan.

Koiviston muistomerkin ohella Käkisalmen sankarihautausmaan uusi muistomerkki ovat ensimmäiset venäläisten poistamat suomalaisten sotilaiden muistolle pystytyt muistomerkit. Kirvun muistomerkin poistamisesta on käyty Venäjällä julkista keskustelua.

Meidän suomalaisten on vaikea ymmärtää tapahtunutta. Kaikki kolmen vuosikymmenen aikana pystytetyt muistomerkkimme on toteutettu paikallisviranomaisten kanssa hyvässä yhteistyössä ja perustuen heidän allekirjoittamiinsa lupiin, jotka ovat vielä aluehallinnon viranomaiset hyväksyneet.

Karjalan Liiton jäsenyhteisöt valmistelevat kuitenkin Venäjän viranomaisten vaatimuksesta uusien lupien hakemista kaikille suomalaisille sankarihautausmaille ja niiden muistomerkeille. Yhtenäiset lupahakemukset kootaan Sotavainajien vaalimisyhdistykselle, joka toimittaa ne edelleen Moskovaan Vojennyje Memorialy -järjestölle. Kyseiset kaksi järjestöä vastaavat vuoden 1992 valtiosopimuksen käytännön toimista.

Tietojen kokoamisen tarkoituksena on saada hautausmaita ja niiden muistomerkkejä koskevat sopimukset yhdenmukaisiksi vuoden 1992 valtiosopimuksen ja Venäjän nykylainsäädännön kanssa. Näin meillä on mahdollisuus turvata pitäjäyhteisöille tärkeiden hautapaikkojen olemassaolon oikeutus.

Lisätiedot: puheenjohtaja Martti Talja, martti.talja@karjalanliitto.fi