Kunnioitetaan karjalaisten historiaa

18.09.2023 12:36

Mäntsälän seurakunta tiedotti 16.9.2023, että seurakunnan hautausmaalta oli varastettu professori Heikki Varjan vuonna 1965 veistämä Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkki ”Karjalan neito”. Muistomerkki kuvaa Karjalan-neitoa, jonka sylissä on särkynyt kannel ja se on Mäntsälän Karjalaisten lahjoittama. Tiedotteen mukaan menetys on seurakunnalle ja mäntsäläläisille valtavan suuri, ja he ovat järkyttyneitä teosta.

Luovutetulla Karjalan alueella sijaitsevat hautausmaat ovat tällä hetkellä karjalaisen yhteisön suuren huolen kohteena. Esimerkiksi Koiviston sankarihautausmaan muistomerkki purettiin alkuvuodesta kokonaan Viipurin kaupunginoikeuden jo syksyllä tekemän päätöksen mukaisesti. Loppukesästä tuli tietoja, että Suomelle ennen sotia kuuluneessa Kirvussa, nykyisellä Venäjän rajavyöhykkeellä sijaitseva suomalaisten sankarivainajien muistomerkki aiotaan purkaa. Viranomaisten toimien ohella, Suomen ajan hautausmaihin on ajoittain kohdistunut luovutetulla Karjalan alueella ilkivaltaa.

Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkit ovat Suomessa usealle paikkakunnalle toisen maailmansodan jälkeen pystytettyjä. Niitä tehtiin, koska omaiset eivät voineet vierailla luovutetun Karjalan alueelle haudattujen vainajien alkuperäisillä haudoilla. Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkki löytyy lähes jokaisesta Suomen kunnasta. Karjalan Liitto oli aktiivinen toimija näiden aikaansaamisessa. Yhä edelleen ne liittyvät keskeisesti karjalaisiin juhla- ja muistoperinteisiin.

Vaikka Mäntsälässä tapahtuneella varkaudella ja luovutetulla alueella tapahtuneilla toimilla ei ole mitään yhteyttä toisiinsa, haluaa Liitto tuoda esille, että huoli Venäjällä tapahtuvista toimista on jo riittävän raskas kantaa monelle Karjalan evakolle tai karjalaisjuuriselle. Siten toivomme, että Suomessa karjalaisten historia saa näkyä rauhassa ja koskemattomana. Toivomme Mäntsälän varkaustapauksen pikaista selviämistä.

Karjalan Liitto

Puheenjohtaja Martti Talja