Rotinat isyysvapaalla olevan puolustusministeri Antti Kaikkosen perheeseen

13.02.2023 09:04

Karjalan Liiton puheenjohtaja Outi Örn sekä Vpl. Pyhäjärvi-säätiön puheenjohtaja Pertti Hakanen veivät perjantaina 10.2.2023 rotinat isyysvapaalla olevan puolustusministeri Antti Kaikkosen perheeseen. Pyhäjärveläisjuurisella Kaikkosella on vaimonsa Jannika Kaikkosen kanssa kaksi pientä poikaa. Näistä vanhempi on nyt noin 2,5-vuotias, nuorempi seitsemän kuukautta.

Jannika Kaikkonen aloitti uuden työnsä Bayerin yhteiskuntasuhdejohtajana Suomessa, ja samassa yhteydessä Antti Kaikkonen jäi isyysvapaalle, ensimmäisenä miesministerinä Suomen historiassa. Kaikkonen kommentoi ratkaisuaan STT:lle joulukuussa seuraavasti: ”Vaikka ministerin tehtävä on hyvin tärkeä, jossain kohtaa on kyettävä laittamaan myös perhe etusijalle. Emme ole vielä valmiita laittamaan vauvaa päivähoitoon, joten tässä kohtaa on oma vuoroni ottaa enemmän vastuuta lastenhoidosta.”

Taitavasti ja rutiinilla näytti jo lastenhoito ministeriltä sujuvan. Vierailun aikana käytiin läpi myös Karjalan Liiton ajankohtainen tilanne, joka kiinnosti aikanaan itsekin aktiivisesti Liitossa toiminutta Kaikkosta, joka on edelleen myös Liiton jäsen.

Liiton ja säätiön puheenjohtajien rotinaviemiset olivat monipuoliset. Perinteisen rotinarinkelin ja karjalanpiirakoiden ohella viemisinä olivat Ovat juureni Karjalassa-body, Karjalaisia-vaakunoita-muistipeli, Vpl. Pyhäjärvi-lautapeli sekä Siun ja miun juurilla-kirja.

Rotinoiden perimmäisenä tarkoituksena oli helpottaa äidin toipumista ja voimistumista hyvin varustetulla ruokakorilla. Karjalassa rotinat ovat olleet runsaat ja hyvistä aineista valmistetut. Ne vietiin rotinakorissa, joka oli kannellinen, matala, pitkulainen, laatikon muotoinen kori. Sinne pakattiin viemisiksi iso pullarinkeli, piirakoita, ohrakakkaroita, voita, jopa kypsää lihaa, esimerkiksi palvattu lampaanpaisti. Tutustu rotinaperinteeseen tarkemmin aineettoman kulttuuriperinnön sivustolta: https://wiki.aineetonkulttuuriperinto.fi/wiki/Rotinaperinne