Karjalan Liiton ystävänpäivän piirakkakahvit ukrainalaisten auttamiseksi

14.02.2023 08:35

Tiedote 10.2.2023

Karjalan Liiton ystävänpäivän piirakkakahvit ukrainalaisten auttamiseksi

Karjalatalolla, Käpylänkuja 1, Helsinki järjestetään ohjelmalliset Ystävänpäivän piirakkakahvit tiistaina 14.2. kello 16.00–18.30. Tapahtuma on hyväntekeväisyystapahtuma, jonka tuotto ohjataan ukrainalaisten siviilien auttamiseen. Ystävänpäivätapahtuman järjestävät yhdessä Karjalan Liitto ja Ukrainalaisten Yhdistys Suomessa ry.

Nadiya Maksymyuk Ukrainalaisten Yhdistys Suomessa ry:stä kertoo, että yhdistys on hyvin kiitollinen hyväntekeväisyystapahtuman järjestämisestä ukrainalaisten auttamiseksi. Hän toteaa, että ohjelmallinen tapahtuma antaa mahdollisuuden tutustua kumpaankin kulttuuriin puolin ja toisin.

”First of all we are very grateful to Karjalan Liitto for organising this event! It will give us a great opportunity not only to present our association and Ukrainian culture through food and music, but also learn something more about Karelian culture and traditions”, says Nadiya Maksymyuk.

Nadiya Maksymyuk toteaa, että karjalaisilla ja ukrainalaisilla on paljon yhteistä kokemansa vihamielisen naapurivaltion hyökkäyksen ja sen aiheuttaman sotapakolaisuuden vuoksi.

”We believe that we have a lot in common in our histories, that is especially felt and recognized nowadays after the full scale russian invasion and aggression in Ukraine. The same tragedy that Karelians experienced in World War II from the russian occupation of the neighbouring country, we Ukrainians are facing now in the 21st century, having millions of displaced refugees who had to leave their homes.”

Ukrainassa on valtava tarve elintärkeistä tarvikkeista, kuten sähkögeneraattoreista, pattereista, lääkintä- ja ensiaputarvikkeista, lääkkeistä, drooneista, lämpökameroista ja monista muista ihmisten suojeluun tarvittavasta välineistöstä. Lista tarvikkeista löytyy verkkosivuilta: Autaukrainaa.fi - Ukrainian Association in Finland.

”We would like to emphasize that there is a huge need in Ukraine for critical goods, such as electricity generators, chargers, batteries, medical equipment for hospitals, first aid kits, medicine, drones, thermal cameras and all kinds of protection items. The full list can be found on our website here: Autaukrainaa.fi - Ukrainian Association in Finland.”

– Ukrainalaisten kohtalo on koskettanut karjalaisia voimakkaasti. Joutuihan yli 400 000 karjalaista jättämään kotinsa, kun Karjalankannas ja Laatokan pohjoispuoliset alueet jäivät nykyisen itärajan taakse toisen maailmansodan päättyessä. Perheemme ja sukumme ovat kokeneet saman kohtalon, mutta myös saaneet vastaanottaa apua aikoinaan. Katsomme velvollisuudeksemme antaa humanitaarista apua ukrainalaisille, toteaa Karjalan Liiton toiminnanjohtaja Terhi Pietiläinen.

Hyväntekeväisyystapahtuman ohjelmassa on ukrainalais-suomalaisia puheenvuoroja, tanssi- ja musiikkiesityksiä. Tapahtuma tarjoaa tietoa muun muassa Ukrainalaisten Yhdistys Suomessa -yhdistyksen toiminnasta ja ukrainalaisesta ruokaperinteestä.

Kahvin hinta 15 euroa sisältää piirakkakahvit ja ohjelman. Tapahtuman tuotto ohjataan auttamiskohteisiin Kirkon Ulkomaanavun välityksellä.

Lisätiedot: Karjalan Liiton kulttuurituottaja, tiedottaja Mervi Piipponen, mervi.piipponen@karjalanliitto.fi, p. 040 583 9295 tai toiminnanjohtaja Terhi Pietiläinen, terhi.pietilainen@karjalanliitto.fi, p. 44 493 5787.

Ystävänpäivätapahtuman ohjelmatietoihin tästä linkistä >>