Karjalainen sukuni -webinaarisarja jatkuu

21.01.2022 11:07

Karjalan Liiton ja Karjalan Sivistysseuran yhteinen webinaarisarja jatkuu talvella 2022. Vuosi sitten alkanut liittojen yhteistyönä järjestämä sarja on kerännyt YouTuben ääreen suuren joukon Karjalasta ja karjalaisten sukujen tarinoista kiinnostuneita kuulijoita, ja esityksiä on katsottu ahkerasti myös varsinaisen esityksen jälkeen. Syyskauden päätti Ted Leclairen englanninkielinen esitys Hyrsylän mutkassa sijaineen Ignoilan kylästä. Esitys on saatavissa nyt myös tekstitettynä.

Kevätkauden ensimmäinen webinaari on torstaina 3.2., jolloin vuorossa on esitys karjalaisista nimistä sukujen kontekstissa. Nimistö liittyy läheisesti sukututkimukseen: historiallisten nimimuotojen käsittely, nimien muutosprosessit, asiakirjojen nimien esittäminen suomenkielisessä sukututkimusympäristössä, nimien alkuperä ja monet muut nimiaiheiset kysymykset puhuttavat sukututkijoita aina uudestaan. Esityksessä on kaksi osaa: Mikko Kuitula Karjalan Liitosta käsittelee luterilaista nimistöä ja Santeri Palviainen Karjalan Sivistysseurasta ortodoksista nimistöä.

Torstaina 3.3. esitellään Sortavalan Pulli-suvun tarinaa, joka sijoittuu Laatokan rannalla sijaitsevaan Otsoisten kylään. Sortavalan Pulli-suku ry:n puheenjohtaja Markku Pulli kertoo suvun vaiheista suvun kantapaikassa aina siihen saakka, kunnes talvisodan jälkeen suvun jäsenet joutuivat lähtemään evakkoon. Suvun jäsenet ovat toimineet useissa ammateissa, joita harjoitettiin usein maatalouden ohella. Sukuseura juhlii tänä vuonna 40-vuotista taivaltaan.

Torstaina 7.4. Ovaskan sukuseuran hallituksen jäsen Vesa-Matti Ovaska kertoo Ovaskan suvun vaiheista 1500-luvulta evakkoon lähtöön asti. Ennen toista maailmansotaa suvun jäseniä asui erityisen paljon Kirvussa, josta lähti kesällä 1944 evakkoon yli 500 Ovaska-nimistä henkilöä. Kirvun Ovaskat polveutuvat Niilo Ovaskasta (Nils Åuaska), joka esiintyy maakirjoissa ensimmäisen kerran vuonna 1545. Ovaskoja tunnetaan myös mm. Rautjärveltä, Räisälästä, Kaukolasta, Hiitolasta, Kurkijoelta, Jaakkimasta ja Raudusta. Esityksen pääpaino on Kirvun Ovaskoiden elämänvaiheissa. Ovaskan sukuseura viettää 25-vuotisjuhlaansa Helsingissä 10.9.2022.

Kevätkauden päättää 5.5. Seija Jalaginin esitys otsikolla Pakolaisuuden erottamat – Tunkuan Jelagin-suku punoo yhteen mennyttä ja nykyisyyttä. Esitykseen kietoutuu useampi teema pakolaisuudesta ja suvun jäsenten yhteydestä yli rajojen. Suomeen pakeni erityisesti itäkarjalaisia ja inkeriläisiä vuosina 1919–1922. Neuvostoliiton ja Suomen totalitaristinen raja hajotti tuhansia itäkarjalaisia perheitä jopa vuosikymmeniksi. Itäisen Vienan Tunkuan pitäjän Jelagin-suku on yksi näistä perheistä. Seija Jalagin alkoi 1980-luvulla etsiä tietoa suvustaan Suomen arkistoista, mutta vaadittiin vielä Neuvostoliiton romahdus, ennen kuin yhteydet rajan taakse syntyivät. Esitelmä käsittelee sukujuurten ja sukulaisten löytämistä, arkistojen mahdollisuuksia ja hiljaisuuksia sekä perhehistorian ja kipeiden ihmiskohtaloiden selvittämistä rajan molemmin puolin.

Webinaarisarja on katsottavissa suoraan Karjalan Sivistysseuran YouTubesta. Esitykset nauhoitetaan ja ne ovat katsottavissa myöhemmin Karjalan Liiton sivuilta tallenteista.

Karjalainen sukuni -webinaarisarjan luennot:

3.2.2022 klo 18
Karjalaiset nimet sukujen kontekstissa
Luterilainen nimistö, Mikko Kuitula, Karjalan Liitto
Ortodoksinen nimistö, Santeri Palviainen, Karjalan Sivistysseura

3.3.2022 klo 18
Sortavalan Pulli-suvun tarina, Markku Pulli

7.4.2022 klo 18
Ovaskan suvun tarina, Vesa-Matti Ovaska

5.5.2022 klo 18
Pakolaisuuden erottamat – Tunkuan Jelagin-suku punoo yhteen mennyttä ja nykyisyyttä, Seija Jalagin.

Webinaarisarjan järjestävät Karjalan Liitto, Karjalaisten Sukuyhteisöjen Liitto ja Karjalan Sivistysseura yhdessä Opintokeskus Siviksen kanssa.