SuomiAreenassa keskusteltiin karjalaisuudesta 16.7.

22.06.2021 13:49

Karjalan Liitto osallistui tänä vuonna ensi kertaa SuomiAreena-tapahtumaan. Keskustelussa panelistit pohtivat karjalaisuuteen ja Karjalan Liittoon liittyviä aiheita otsikolla Siirtokarjalaiset sopeutuivat – kokemusten merkitys nyt ja tulevaisuudessa.

Panelisteina olivat professori Outi Fingerroos, maatalousyrittäjä Armas Komi, vapaa toimittaja Arda Yildirim ja Karjalan Liiton puheenjohtaja Outi Örn. Keskustelun juonsi uutispäätoimittaja Ilkka Ahtiainen.

Pohdinnan aiheina oli muun muassa siirtokarjalaisten sopeutuminen yli 80 vuoden aikana ja siihen liittyvien kokemusten merkitys tänä päivänä, identiteetin ja karjalaisen kulttuurin nykytila ja tulevaisuus . Kuultiin myös panelistien ajatuksia Karjalan Liiton roolista siirtokarjalaisten perinnön ylläpitäjänä ja laajemminkin karjalaisen kulttuurin säilyttäjänä.

Lisäksi kuultiin keskustelijoiden tunnelmia matkoilta suvun kotiseuduille ja pohdittiin matkojen merkitystä identiteetille ja venäläisten kanssa tehtävän yhteistyön merkitystä . Keskustelu on katsottavissa MTV-palveluun.

SuomiAreena-keskustelutapahtumaa on järjestetty vuodesta 2005 lähtien

SuomiAreena on yhteiskunnallinen keskustelutapahtuma, jossa käsitellään erilaisia ajankohtaisia aiheita, ja jonne osallistujat valitaan haun perusteella. Tämän vuoden teemoina ovat luonto, yhteisöllisyys ja digitalisaatio. Perinteisesti tapahtuma on järjestetty Porissa ulkoilmatapahutmana, mutta koronan vuoksi sen toteutettiin tänä vuonna hybridinä. Viime kesänä tapahtuma peruttiin.

SuomiAreenan viikko -ohjelma on nähtävissä www.suomiareena.fi. SuomiAreenan kaikki keskustelut voi katsoa MTV-palvelusta tallenteina.

Tapahtuman teemat olivat yhteisöllisyys, digitaalisuus ja luonto ja pääyhteistyökumppanit olivat Metsähallitus, Telia sekä TietoEvry. Voit katsoa kaikki keskustelut livenä mtv-palvelussa MTV3-kanavalta sekä keskusteluja eri lavoilta voit seurata SuomiAreena TV-kanavalta kanavapaikalla 38.

Yläkuva Maarit Laakkonen.

Katso Karjalan Liiton keskustelijoiden kuvat alla.

SuomiAreena

Keskustelijoina:
Professori Outi Fingerroos.

Maatalousyrittäjä Armas Komi.

Vapaa toimittaja Arda Yildirim. Kuva Anna Brusila.
Vapaa toimittaja Arda Yildirim.

Karjalan Liiton puheenjohtaja Outi Örn. Kuva Petri Mast.
Karjalan Liiton puheenjohtaja Outi Örn.

Uutispäällikkö Ilkka Ahtiainen.
MTV Uutisten uutispäätoimittaja Ilkka Ahtiainen.