Karjalainen kirjailija Laila Hirvisaari on kuollut

17.06.2021 11:38

Karjalan Liiton Pro Carelia -ansiomerkillä palkittu kirjailija Laila Hirvisaari (ent. Hietamies) siirtyi tuonilmaisiin 16.6.2021. Hänen juurensa ovat Viipurissa, jossa hän syntyi 7.6.1938.

Karjala ja karjalaisuus olivat Laila Hirvisaarelle merkityksellisiä. ”Karjala on sielussani: se on ehtymätön, se on kulttuuri, kieli, Kalevala. Se on ollut osa Suomea ja sisällä sydämissämme se on sitä yhä.” Näin hän sanoi Karjalan Kunnaiden haastattelussa vuonna 2014. Samana vuonna hän oli Karjalaisten kesäjuhlien juhlapuhujana Lappeenrannassa.

Laila Hirvisaari oli Suomen tunnetuimpia ja tuotteliaimpia kirjailijoita. Hänen Lappeenrantaan, Imatralle, Karjalankannakselle, Laatokan Karjalaan ja Vienan Karjalaan sijoittuvat sekä pietarilaista yläluokkaa kuvaavat romaaninsa liittyvät toisiinsa laajoina sarjoina. Hän kirjoitti useita näytelmiä, ja hänen teoksistaan on tehty runsaasti dramatisointeja.

Karjalan Liitto ottaa osaa Laila Hirvisaaren omaisten suruun.

Laila Hirvisaaren kuolemasta tiedotti mm. Yle

Kuvassa Laila Hirvisaari Karjalaisilla kesäjuhlilla Lappeenrannassa 2014.