Käpylän Kalevala-aiheiset kadunnimet aiheena Kalevalan päivän live-striimissä

26.02.2021 11:30

Kansalliseepostamme Kalevalaa ja myös karjalaisuutta tuodaan esille Kalevalan päivän live-striimissä

Dosentti Mikko-Olavi Seppälä. Kuva Otto Virtanen/WSOY

Tilaisuudessa kuullaan dosentti Mikko-Olavi Seppälän Käpylän Kalevala-aiheisista kadunnimistä kertova esitys. Hän valottaa Käpylän nimistön syntytaustaa ja kehitystä. Sitä, miksi Käpylässä on muun muassa Kullervonkatu tai Väinölänkuja? Mikko-Olavi Seppälä on Helsingin nimistötoimikunnan jäsen.

Karjalan Liiton Uudenmaan piiri ja Karjalan Liitto järjestivät viime vuonna nuorille suunnatun kirjoituskilpailun Mitä karjalaisuus minulle merkitsee? Kilpailun parhaaksi arvioidut kirjoitukset julkistetaan. Tilaisuudessa kuullaan voittajan tervehdys.

Käpylä-Seuran puheenjohtaja Tintti Karppinen esittää nykyaikaan sijoitetun version Lemminkäisen äidistä. Teksti perustuu erään äidin kertomiin kokemuksiin sisarelleen. Kalevalassa Lemminkäisen äiti sai rakkautensa voimalla herätettyä kuolleen poikansa eloon. Miten tämä tarina peilautuu nykyajan äidin näkökulmasta? Ohjelmassa Karjalan Liiton terhedyksen tuo puheenjohtaja Outi Örn, joka myös juontaa tilaisuuden.

Tilaisuus live-striimataan Facebook Liveen.  Tilaisuuteen ei oteta yleisöä. Linkki Karjalan Liiton Facebook Liveen avataan ennen tilaisuutta.

klo 14
Avaus, Karjalan Liiton puheenjohtaja Outi Örn
Käpylän Kalevala-aiheiset kadunnimet, dosentti Mikko-Olavi Seppälä
Mitä karjalaisuus minulle merkitsee? - nuorten kirjoituskilpailun tulokset, Karjalan Liiton puheenjohtaja Outi Örn
Nykyaikaan sijoitettu esitys Lemminkäisen äidistä, Käpylä-Seuran puheenjohtaja Tintti Karppinen
Tilaisuuden päättäminen, Karjalan Liiton puheenjohtaja Outi Örn

Muutokset mahdollisia.

Karjalatalo, Käpylänkuja 1, Helsinki.
Tilaisuuden järjestää Karjalan Liitto, Käpylä-Seura, Opintokeskus Sivis.